Välkommen 2015

Det är inget magiskt som händer natten mellan den 31 dec och 1 januari men det är ändå något speciellt. Ett tomt blad. Ett nytt kapitel. Hur klyschigt det än må låta.

Jag har läst någonstans att knappt 10 % av de som sätter upp nyårslöften lyckas med dem. Det ligger säkert mycket i det. Är man inte inställd till 200 % att man vill nå sina mål så är det väldigt lätt att ge efter för minsta motgång. Jag tror att man verkligen måste vilja nå sina mål med varje cell i sin kropp för att nå dem. Ofta innebär ju löftena någon form av livsstilsförändring och en sådan förändring är aldrig enkelt. Det krävs enorm vilja och beslutsamhet. Men en sak som jag tycker är viktig att ha med sig att även om man bara tar ett par steg i rätt riktning så är det bättre än där man var innan. Sikta på stjärnorna och nå molnen typ. Molnen är ju mycket bättre än leran på marken eller hur? Och inget misslyckade bara för att man inte nådde ända till stjärnorna.

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/884/45365667/files/2014/12/img_3916.jpg

Jag sätter upp mål varje år och 2015 blir inget undantag. Skillnaden i år är dock att jag verkligen känner att jag vill och ska nå mina mål.

Under 2015 ska jag:

* ska jag genomföra 250 träningspass. Det blir i snitt ca 5 pass per vecka och kan vara allt ifrån spinning, styrketräning, löpning till rask promenad.
* föra matdagbok i bilder och lägga upp dagligen på min instagram (@cleaneatingbyannika) under årets första 100 dagar.
* springa vårruset i maj och midnattsloppet i augusti. Hoppas också kunna springa något lopp i Stockholm bara för upplevelsens skull.
* inte äta en endaste liten godis eller kakbit och strunta i andras trugande och kommentarer.
* bli av med mina sista graviditetskilon innan lillasyster fyller 1 år i mars (3-4 kg dit).

Allt kommer så klart att dokumenteras här på bloggen och jag hoppas att ni fortsätter att följa mig på resan!

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/884/45365667/files/2014/12/img_0320.jpg

Tack 2014

2014 var ett helt fantastiskt år! Det största för mig var så klart att lillasyster föddes i mars och vår lilla familj kändes komplett. Som storebror sa i bilen på väg hem från BB: nu sitter det en på varje plats i bilen så nu är vi en riktig familj. Kunde inte sagt det bättre själv!

2014 var också året då jag på allvar bestämde mig för att göra lågkolhydratskost till min livsstil och inte bara ett sätt att gå ner i vikt. Jg bestämde mig i april och har inte ångrat mitt beslut en enda gång även om jag trillat i diket ibland och ”slarvat” med maten.

2014 var året då jag fann två nya kärlekar. Styrketräning och löpning. Innan har jag alltid varit en sån som körde pass och trodde att jag behövde en ledare som peppade och drev på mig. Nu har jag lärt mig att peppa mig själv och att den enda som förlorar på genvägar och fusk är jag själv. Det är en enorm frihet att kunna träna precis när jag vill. Gymmet är öppet dygnet runt och skorna står alltid där i hallen redo att ge sig ut. Varken snö eller regn har stoppat mig i vinter.

2014 var också året då jag startade den här bloggen. Jag gjorde det första inlägget någon gång i våras men började blogga på allvar efter sommaren. Att jag har haft uppemot 2000 läsare om dagen känns smått otroligt och att knappt 650 personer följer mig på instagram. Tack snälla fina ni och tack för att ni tar er tid att skriva en kommentar under inläggen som väcker tankar hos er. Jag kan inte sätta ord på känslan av att få en kommentar från en läsare om att de tycker om min blogg och att jag inspirerar dem.

Så jag tackar 2014 men känner mig mer redo än någonsin för 2025.

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/884/45365667/files/2014/12/img_4157.jpg

Vardag igen

God morgon!

Idag är mannen på jobbet igen och även om det är lite trist utan honom hemma så är det faktiskt skönt med en vardag så här mellan alla röda dagar. Under jullovet har barnen lagt sig till med sovmorgon och vaknar inte längre runt 6 som de gjort innan och då passar jag på att mysa upp i soffan framför nyhetsmorgon med en nybryggd kopp kaffe. Jag uppskattar verkligen den egna tiden så här på morgonen även om det bara skulle bli 20-30 min.

its-monday-dont-forget-to-be-awesome-quote-1

Idag var planen att jag och barnen skulle iväg och handla lite gott inför nyår då några vänner kommer hem till oss. Men vi upptäckte igår att bilen har fryst fast och går inte att få loss. Ja det är sant även om det låter helskumt. Vi har problem med gropar där däcken hamnar på vår parkeringsplats här i området och bilen har helt enkelt fryst fast i isen i groparna. Så vi får helt enkelt stanna hemma idag och hitta på annat roligt istället.

I kväll på kunskapskanalen så visas en intervju med Ann Fernholm, vetenskapsjournalist och författare, som spelades in i samband med bokmässan i år. Fokus är hur socker påverkar våra små växande barn, Det sötaste vi har. Den visas 18:20 men går säkert att hitta via nätet också. Mycket sevärd! Bilden på hennes bok är lånad från bokus.

IMG_0351

Annika

Hur du enkelt gör egen gröt till små barn

Att göra egen gröt till sina små hemma är verkligen superenkelt! Jag tycker att det känns helt fel att laga mat till resten av familjen men ge sina små mat på burk eller pulver. Inte hade du serverat resten av din familj dafgårds färdigmat varje dag? Visst är det en överdrift och barnmaten på burk kan inte rakt av jämföras med till exempel dafgårds frysta mat. Men att tro att den färdiga maten på burk är top notch – då är man ute och cyklar. Läs till exempel det här inlägget som jag skrev för ett tag sedan om hur näringsfattig burkmaten är eller den här artikeln från Dagens nyheter om olika gifter i maten.

images (15)

(bild lånad från aftonbladet)

När man ska göra egen gröt till de små så är det viktigt att man ser till att hålla järninnehållet högt. Små barn behöver mer järn än större barn och vuxa. Gröten man köper är järnberikad och jag förstår att man som förälder tycker att det känns tryggt att ge sitt barn den gröten. Men har du smakat på den? Jag skulle kalla det efterrätt snarare än gröt. Det står osockrad på paketen men om man läser innehållsförteckningen så ser man att den innehåller en hög del fruktjuice. Men frukt är väl bra? Ja visst kan frukt vara bra om man äter den hel i sin vanliga form. Då får du i dig fibrer och vitaminer men när man gör juice plockar man bort allt det nyttiga och kvar finns bara fruktsocker i flytande form som skjuter blodsockret i höjden.

blodsocker (1)

(bild lånad från bloggen starkform)

Vill man ge sina barn gröt utan massa socker så är det superenkelt att göra gröt själv och järnberikad den. Jag har skrivit inlägg om det innan som du kan läsa här.

Tips på hur du enkelt gör egen havregrynsgröt till din bebis:

  • Mixa havregrynen till ett mjöl med handmixern. Då blir gröten slät som köpegröten och enklare för små barn att äta.

IMG_3993[1]

  • Om ditt barn är van vid den sötare köpegröten så kan du koka en lös gröt, dvs extra vatten. Då kan du sedan blanda ner lite pulver från köpegröten för att få rätt konsistens. Då får gröten smak av köpegröten och du kan enkelt ta mindre pulver undan för undan och fasa ut köpegröten.
  • Klipp eller skär torkade aprikoser i små små bitar och låt koka med. Det ger både god smak och extra järn.

IMG_3992[1]

  • Krossa paltbröd i en mortel och koka med gröten så blir det gott om extra järn i gröten. 5 gr är lagom för en portion.
  • Servera ägg till – ger massa extra järn.

IMG_3990[1]     IMG_3991[1]

Det är ju så klart inte bara havregrynsgröt som man kan göra. Risgrynsgröt brukar bara poppis för den lena smaken men då är det nog bra om barnet har fått några tänder och kan tugga risgrynen.

IMG_3989[1]

Jag hoppas att jag med detta inlägg har kunnat övertyga någon och få någon att testa att göra egen gröt. Det är verkligen busenkelt!

Annika

En ledig dag till

Jag hade lätt kunna vänja mig vid detta och ha hela familjen hemma. Jättemysigt!

Idag gick jag och mannen en runda i Göteborg och kolla lite på rean. Det var en hel del folk ute. Jag var inne en sväng på NK och kollade (och suktade) lite på kläderna från odd molly. Några plagg tycker jag är helt underbara och hoppas att de en dag flyttar in i min garderob. Bilderna är lånade från oddmollys hemsida.

1793_ab577381a02006_8f40968ebc-thumb 1796_d1739d55cf 1837_17da753fbd-thumb

 

På kvällen blev det en sväng till gymmet. På lördagar kör jag ju ben och rumpa men jag kunde inte köra fullt ut idag för jag hade fortfarande sån träningsvärk sedan utfallen i torsdags. Visst är det bara att bita ihop men det gjorde så j-la ont rent ut sagt. Hittade en ny favoritövning för benen också. Benspark i cable cross’en. Så jag hoppas på lite ny träningsvärk imorgon 😉

IMG_3964[1] IMG_3965[1]

 

Innan jag joinar mannen i soffan framför Millenium-trilogin som vi ska se om, så vill jag bara ge ett litet mat-tips från idag. Underbar kombo till fisk! Mosa kokt ägg, blanda med lite smält smör och riven västerbotten-ost. Super!

IMG_3971[1]Kram, Annika

 

Snö och shopping

God morgon!

Hoppas att ni alla har haft fin juldagar och njutit av familj, vänner och god mat! Det är ju intensitet som varje jul och lika god som skinkan är på kvällen den 23e, lika trött är man på julmaten idag.

IMG_3954.JPG

Idag vaknade vi upp till snö här på västkusten. Jag är glad för barnen skull men själv tycker jag att snö kan kvitta om det inte är vitt på själva julen. Kallt och ruggigt. Nä, nu längtar jag till våren. Igår bestämde jag och mamma att vi ska ta en weekend i London i vår. Ska bli riktigt kul! Jag var mycket i London/England förr och för ca 10 år sedan flög jag dit mer eller mindre varje månad. Dels pluggade jag på universitetet där och dels hade jag en pojkvän där på den tiden.

IMG_3968.JPG

Idag står shopping på planeringen. Barnen ska få umgås med farmor och jag och pappsen får lite egen tid på stan. Jag minns inte sist jag var inne i centrala Göteborg och gick runt i affärer så det ska bli riktigt kul.

Jag är så nöjd med julen! Så här års brukar jag vanligtvis ha jeans som stramar och magont pga all mat som man ”unnat” sig. I år avstod jag från socker och mjöl och vilken skillnad det gör! Även om jag ätit mer än vad jag kanske borde och en del mörk choklad jag slunkit ner så känner jag att kroppen är nöjd. Frukosten idag blev dessutom en proteinrik omelette så att jag står nig länge i shoppingträngseln 😉

IMG_3970.JPG

God fortsättning!

Kram, Annika

Allt fler får problem med gluten

Som ni vet sedan innan så äter jag själv ingen gluten och försöker se till att mina barn äter det i så liten mängd som möjligt.

Vad är gluten och varför bör man undvika det?

Gluten är en typ av protein som finns i spannmål, främst i vete, råg och korn. Gluten liknar klister (gluten och det engelska ordet för klister glue har samma ursprung) och finns i spannmål och är det som gör att produkter tillverkade av mjöl blir fluffiga och sega.

hämta (19)

(bild lånad från glutenfreeandfull.com)

När man äter spannmål så kommer tunntarmen att utsöndra enzymer för att bryta ner gluten. Tarmarna har i uppgift att släppa igenom nedbruten mat in i blodomloppet och på så vis förse våra kroppar med näring. För att ta upp näringen är tarmens insida täckt med så kallat tarmludd eller villi. Gluten lägger sig som ett lager med klister över tarmluddet och detta är så klart skadligt. En ”frisk” kropp klarar av att bryta ner gluten i viss utsträckning och kan även läka sitt skadade tarmludd. En person som lider av glutenintolerans däremot, kan inte bryta ner och reparera sitt tarmludd och tarmen blir för evigt skadad. Ju mer gluten man äter desto mer får kroppen kämpa för att bli av med klistret.

1521783_616723315048253_382828397_n

(bild lånad från glutenfreeuae.com)

Andelen personer med diagnosen glutenintolerans ökar hela tiden men högst troligen är det långt fler än de som får diagnos som hade mått gott av att utesluta gluten ur kosten. Var och varannan person har problem med magen på olika sätt och allt oftare läser man historier om hur människor slipper sina magproblem efter att ha slutat med gluten.

Vi blir alltså hela tiden fler och fler som får svåra problem med gluten och det är egentligen inte det minsta förvånande. Den sortens vete som odlas idag har bara funnits i ca 50 år. Den kallas för hybridiserad dvärgvete och ger mycket bättre avkastning/skörd än den vete som odlades innan. Den innehåller även en långt högre andel gluten än tidigare sorter. Det har även kommit fram att brödtillverkare på senare tid har tillsatt extra gluten i sina bröd för att göra de extra fluffiga och goda. På 80-talet gavs även kostråd från bvc att barn skulle äta en skadligt hög andel av gluten (dessa kostråd ändrades snabbt då man direkt såg en ökad andel barn som fick diagnosen glutenintolerans).

Jag själv har haft problem med magen sen jag var barn. Jag har haft problem med kramper och spänd mage så länge jag kan minnas. Jag kommer ihåg när jag var runt 5 år och min mamma fick köra mig till vårdcentralen för jag hade så ont. Magproblemen eskalerade under min högstadietid och jag minns en klassresa när jag fick tillbringa hela dagen i sängen med magkramper. Jag har sökt läkare flera gånger och varje gång fått rådet att stressa mindre och att de inte riktigt vet vad det beror på. Jag har testat mängder med olika typer av läkemedel utan att något egentligen har hjälpt. Men så slutade jag med gluten för knappt ett år sedan och min mage har aldrig mått bättre. Men de gånger då jag ”fuskat” och ätit något med gluten i, så kommer magsmärtorna som ett brev på posten. Jag behöver inte mer bevis för att gluten inte hör hemma i min kropp.

Förutom att förstöra tarmväggarna så har gluten även de här effekterna:

  • Diarré
  • Förstoppning
  • Luftbesvär
  • Diffusa magsmärtor
  • Aptitlöshet
  • Illamående
  • Hudbesvär
  • Depression
  • Psykiska störningar
  • Nervvärk
  • Muskelvärk

För mig är det självklart att skippa mjölet och gluten och jag tycker att alla borde testa för att se hur bra man verkligen kan må!

????????????????????????????????????????????????????????????????

(bild lånad från roadtoglutenfree.com)

Källor:

http://www.kostradgivarna.se/2012/11/experimentera-absolut-inte-med-glutenfri-kost/#sthash.opQQYrSr.dpuf

http://www.mnn.com/food/healthy-eating/stories/what-is-gluten

kostdoktorn.se

annahallen.se