Motivationstips nr 2

går skrev jag ett inlägg om det första av mina tips för att hitta motivation att genomföra en livsstilsförändring, nämligen att göra klart för sig varför man vill detta. Om man inte har klart för sig varför man vill något så kommer man aldrig att lyckas är min övertygelse. Läs hela inlägget här.

Nu då dags för…

Tips nr 2.

Dela upp din resa till den nya livsstilen och sätt upp delmål. Detta är viktigt oavsett om det handlar om viktnedgång, börja träna, sluta röka eller vad som helst som innebär en förändring i beteende och livsmönster.

Börja med att bestämt ett mål dit du vill nå. Gå ner x antal kilo, promendera 3 gånger varje vecka och så vidare. När du satt ditt mål så delar du upp vägen dit i mindre delmål.

När det handlar om viktminskning så tror jag att många direkt tänker kilon. Och visst, det kanske funkar för dig men jag vill höja ett varningens finger. När vi ställer oss på vågen så väger vi inte bara våra fettreserver utan vi väger också vätskevolym i kroppen, muskelmassa, tarminnehåll och så vidare. Det vill säga massa faktorer som vi inte kan styra över. Kroppen kan lätt pendla 1-2 kg upp och ner från dag till dag utan att det egentligen betyder något.Så jag rekommenderar att inte lägga all sin tillit till siffran på vågen. Använd i så fall måttbandet också.

Så om det gäller viktminskning så kan varje delmål handla om ett antal kilon som du tycker känns lagom. Det är viktigt att det inte tar för lång tid att nå sitt första delmål för då riskerar man att tappa motivation och hela tanken med delmål är att lyckas och få pepp av det. Istället för kilon, och nog bättre, kan vara att sätta upp delmål att man ska ha minskat x antal cm istället.

Gäller det att komma igång med träning kan man sätta upp mål som att när man har tagit ett x antal promenader eller varit i gymmet x antal gånger, då får man sin första belöning.

Handlar det om att bli kvitt sitt sockersug så kan man belöna sig genom att klistra en guldstjärna (klistermärke) på ett ”belöningskort” som man till exempel satt på kylen, för varje dag som man inte äter socker. När man har 10 stjärnor, eller vad man själv väljer, då är det dags för första belöningen.

Var kreativ och använd din fantasi för detta ska vara kul. Sätt därför inte för höga mål eftersom hela poängen är att du ska nå dem. Gör göra det första målet lite extra enkelt så att din resa får en kickstart.

För varje delmål som du når så är det viktigt att du belönar dig själv. Du ska få känna dig duktig och det ska vara kul! Exempel på belöningar kan vara ett nytt klädesplagg, en spännande bok, ett bio-besök, manikyr, klippning. Fundera själv vad som är bra belöningar för dig och som sätter guldkant på resan mot målet. Belöningarna ska göra dig glad, få dig att må bra och ge dig något att se fram emot.

M E N du ska aldrig, never ever, belöna dig med mat. Du är ingen hund tänk på det. Främst anledningen till att vi äter bör vara för att våra kroppar behöver bränsle. Att koppla samman mat med att vara duktig är ingen alls bra kombo.

Jag hoppas att jag har kunnat inspirera någon av er att sätta upp era mål och delmål. Var kreativa så blir det hela mycket roligare!

InevitableGoal

(Bild lånad från metrobloggen.se)

Annonser

One thought on “Motivationstips nr 2

  1. Pingback: Tips nr 3 för att lyckas med sina mål | hälsoblogg med fokus på träningsglädje och bra mat fri från gluten och socker

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s