Mina tankar kring motivation

Så här efter jul nyår så vill ju många skaffa sig bättre vanor och tappa lite i vikt efter allt jul-gott. Själv har jag ju satt upp som mål att mina graviditets-kilon ska vara borta innan lillasyster fyller 1 år i mitten av mars. När man pratar om viktminskning så hör man ofta hur viktigt det är att vara motiverad och att hålla motivationen uppe.

Jag håller med om att motivationen är viktig men jag tror att man är fel ute om man tror att man ska och måste känna sig motiverad hela tiden för att lyckas gå ner i vikt. Det är inte frågan om utan när dagarna kommer när man verkligen inte vill träna och man helst av alla bara vill ligga på soffan och äta godis. De dagarna kommer och för att lyckas måste man vara förberedd på det annars blir det svårt att lyckas. Jag har sagt det förut och säger det igen – vägen till målet är inte spikrak utan full av dikeskörningar. Man kan inte räkna med att känna motivation alla dagar och man måste ha en plan för att ta sig genom de dagarna så smärtfritt som möjligt.

2015/01/img_0365-0.png

(Bild lånad från thegirlcreative.com)

Man måste komma ihåg att det tar tid att gå ner i vikt. Beroende på hur mycket man vill gå ner så kan det ta år innan man nått sitt mål. Även om man ”bara” skulle ha 5 kg att gå ner så är det ändå inte gjort på en vecka eller två. Jag tycker att man ska se motivationen som en sorts raketbränsle. Det som får igång oss i början. Det som får oss att göra smarta matval och byta soffan mot gymmet. Se den här tiden som en period då du har motivation att skapa nya bättra vanor och lagom tills att motivationen börjat svalna så har dina kraftansträngningar blivit nya vanor som inte kräver lika mycket kraft från dig utan går nästintill av sig självt. Motivation är alltså ett raketbränsle som hjälper till att byta dåliga vanor till bättre. Den extra kicken för att skapa nya bättre vanor som en blir lika naturliga som att borsta tänderna och går av bara farten.

Men förväntar sig att motivationen ska finnas där hela tiden, Då kommer man att misslyckas. Det är dumt att förlita sig på motivation som en mirakellösning som ska fixa allt. Så funkar det inte. Men om man använder motivations-kicken på rätt sätt så kommer de nya vanorna att gå på auto-pilot när motivationen börjar tunnas ut. Ett bra sätt är en 30-30-utmaning. Till exempel – i 30 dagar ska du ut och gå i 30 min. Det kvittar om det regnar eller snöar, du ska ut och gå i 30 min. Efter de 30 dagarna så kommer det inte krävas något energi att ta sig ut och gå för det har blivit en nya vana.

Det krävs extra energi när man ska lära sig nya vanor. Tänk till exempel är du lärde dig köra bil. I början krävs fullt fokus och går ofta i snigelfart och byta växel ska vi inte ens prata om. Jämför det med nu, när bilkörningen går som av sig självt. Det är precis så det funkar att lära sig nytt och skapa nya vanor. Motivationen ger dig kraft att orka i början.

Motivationen är alltså viktig, i början. Men man kan inte räkna med att den ska lösa allt och att den alltid ska finnas där.

Hur kan man då skapa motivation? Jag kommer under veckan här framöver att lägga upp inlägg där jag berättar om mina bästa tips på hur man skapar motivation och som jag fungerar bäst för mig. Så glöm inte att kika in 😉

2015/01/img_0366.jpg

(Bild lånad från healthylivingsummit.com)

Annonser

4 thoughts on “Mina tankar kring motivation

  1. Pingback: Tips nr 1 för att nå ditt mål | hälsoblogg med fokus på träningsglädje och bra mat fri från gluten och socker

  2. Pingback: Tips nr 3 för att lyckas med sina mål | hälsoblogg med fokus på träningsglädje och bra mat fri från gluten och socker

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s