Mina viktminskningsbudord

Jag har satt ihop en liten lista med mina ”budord” kring att gå ner i vikt. Saker som är viktiga och fungerar för mig.

  1. Var egoistisk! Du måste vara ego om du ska nå dina mål. Vi lever i en värld där det på många sätt är socialt oaccepterat att ”banta” eller viktminska. Jag är övertygad om att mycket grundas i avundsjuka och det dåliga samvetet hos andra som gör sig påmint. Om du tackar nej till bullen till fikat så gör du situationen obekväm för ditt sällskap som blir påmind om att han eller hon troligen inte heller borde äta den där bullen. De kommer att anstränga sig till att få dig att falla för trycket och äta bullen. Kommentarer som ”en bulle gör väl ingen skillnad” eller ”men jag som har bakat speciellt för att du skulle komma” är saker du måste lära dig att sätta dig över. Att göra en viktresa är i mångt och mycket att resa ensam. Du måste vara ego och sätta dina mål först.
  2. Tänk långsiktigt! När du sitter där vid fikabordet och din vän försöker att få dig att ta den där bullen, då är det lätt att trilla dit. Då är det oerhört viktigt att fokusera på målet. Varför har du valt att inte äta bullar? Påminn dig flera gånger dagligen om varför du har tagit detta beslut. Skriv ner alla dina anledningar till en lista som du läser flera gånger om dagen. Den kan till exempel sitta på kylen eller finnas i din telefon. Tänk också på att din ”säga nej muskel” kommer att växa för varje nej som du säger och det kommer att bli enklare för varje gång.
  3. Ge inte upp! Ingen viktresa är spikrak och en dans på rosor. Det kommer garanterat att vara kämpigt och du kommer troligen vid flera tillfällen att känna dig uppgiven. Men så länge du inte ger upp så har du inte misslyckats!
  4. Upp i sadeln igen! För att spinna vidare på nr 3 – du kommer att trilla dig och äta mat som du bestämt dig för att inte äta eller äta för mycket. Det kommer att hända (om du inte är övermänsklig;)) och det är ok. Det avgörande är att du hoppar upp i sadeln igen så snabbt som möjligt efter att du trillat dit. Vänta inte tills på måndag och ”unna” dig hela helgen. Vänta inte tills imorgon. Börja om nu! Det är det som kommer att få dig att lyckas.
  5. Planera din mat! Jag rekommenderar starkt att föra matdagbok. Det betyder inte att du måste räkna kalorier, väga och mäta utan bara skriva ner exakt vad du äter och när. Tro mig, den där bullen blir enklare att säga nej till om du vet att du måste skriva ner att du åt den. De gånger då viktminskning har funkat bäst för mig så har jag varje kväll skrivit ner vad jag ska äta dagen efter. Då behöver jag inte lägga energi på det nästa dag och jag minskar risken att falla dit för sugen och äta ur skåpen. Vill du ta det ett steg längre kan du lägga till kommentar kring din hunger före, under och efter måltiderna.
  6. Sitt ner! Kalorierna rasslar på ganska bra om man äter lite här och lite där. Skapa vanan att sitta ner vid matbordet när du äter. Ska något in i munnen så ska du sitta ner. Det hjälper dig också att vara mer medveten om vad du äter och skickar mättnadssignaler till hjärnan.
  7. Ät sakta och njut! Sitt ner vid bordet och njut av varje tugga. Stressa inte i dig maten. Lägg ner besticken mellan tuggorna. Det tar 20 minuter för hjärnan att uppfatta att du äter och börja skicka ut mättnadssignaler. du ska bli nöjd inte proppmätt.
  8. Unna dig att må bra! Tillbaka till fikabordet och bullen – ska du inte få ”unna” dig den där goda bullen? Vad värdesätter du högst – någon minuts njutning när bullen är i munnen (högst troligen därefter följt av dåligt samvete för att du trillade av planen) eller en framtid full att njutning då du nått ditt mål? Omdefiniera uttrycket ”att unna dig”.
  9. Hungrig, sugen eller törstig? Ät när du är hungrig inte när du är sugen. Sug beror inte på att din kropp behöver mat. Sug är psykologiskt. Testa att ta ett glas vatten när du känner suget för många gånger är det törst som vi förväxlar med sug. För varje gång du står emot ditt sug så blir nästa gång enklare.
  10. Stressa inte! Stress är en stor bromskloss för viktminskning. Stresshormonerna försvårar viktnedgång. Tänk inte upp dig på att du måste gå ner si eller så mycket till ett visst datum. Låt det ta tid! Alla minus är bra oavsett hur stora eller små de är.

images (13)

 

(bild lånad från ambisjoner.no)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s