Nya vanor

Som vi alla vet finns det inga som är mer kräsna när det kommer till mat än vad våra barn är. Barn som är vana vid sockrig mat har ingen som helst motivation till att sluta äta dem. De struntar helt i hälsa och eventuella hål i tänderna. De vill bara ha sin njutning och det nu. Man kan egentligen inte klandra dem för socker är ju gott men vi vuxna har ansvar att ge våra barn bra matvanor från barnsben så att det sitter i ryggraden på dem att göra rätt när de växer upp. Men att introducera nya vanor i en familj tar tid och det är viktigt att ha tålamod. Det är ingen bra idé att göra en totalförändring från en dag till en annan och att sluta med allt socker över en natt. Mitt tips är att göra det i lugn takt för att göra förändringen så smärtfri som möjligt.

Storebror här hemma på 4,5 år är en riktig gottegris och hade gärna ätit godis och kakor hela dagen lång om han fick välja. Vi har som regel här hemma att på kalas får man äta vad man vill och en liten påse godis är ok på lördag men i övrig så är det så bra mat som möjligt som gäller. Det funkar bra för oss. Helst hade jag tagit bort allt socker och gluten för alla i familjen men det är inte rimligt som läget är nu. Ett steg i taget.

Här kommer mina tips på relativt enkla förändringar man kan göra hemma för att få mer hälsosamma vanor.

  • Kasta den sockerfyllda fruktyoghurten och välj en naturell yoghurt. Var inte rädd för en lite högre fetthalt. Fett är inte farligt och dit barn blir mer mätt och nöjt. Sedan är det bara att låta fantasin flöda på hur du vill smaksätta yoghurten (om du vill det). Mixade bär, vaniljpulver, kardemumma, kanel och mandel. Möjligheterna är bokstavligen oändliga! Blanda gärna i lite keso som är en bra produkt med högt proteininnehåll och som mättar bra.
  • Strunta i flingorna! Till och med de som marknadsförs som nyttiga innehåller på tok för mycket socker. Flera av de vanligaste flingsorterna innehåller mer socker än kexchoklad. Bra frukost? Knappast. Gör din egen musli eller köp bra variant i butik. Blanda valfri nötter med olika frön och gryn om du vill. Smaksätt med vaniljpulver, kanel, kardemumma och lite honung utspätt med vatten. Det blir supergott och barnen kommer garanterat tycka att det är kul att få hjälpa till i köket.
  • Se till att hälsosamma alternativ finns lättillgängligt hemma. Ha till exempel en skål med god fruktsallad i kylen redo för mellanmålet eller grönsaksstavar med en god dippsås. Barn gillar att dippa saker. Förbered ett lager att ha i frysen av till exempel keso- eller bananplättar (googla, finns massa bra recept).
  • Barn gillar att plocka med sin mat. Skivor av kyckling eller kalkon rullat runt en bit paprika, baby bel ostar, oliver, körsbärstomater, nötter är exempel på vad man kan hitta på.
  • Smoothies är toppen och går att variera i oändlighet beroende på vad som finns hemma.  Mixa bär och yoghurt eller keso, apelsin och knäck gärna i ett ägg så blir det mer proteiner och mer mättande.

Mellanmål(bild lånad från mabra.com)

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s