Tips för åretsjulbord

Jag inser allt mer att julen närmar sig med stormsteg och för många innebär det att ett eller flera julbord äts. Det bjuds på julbord båda med jobb, vänner och släkt.

IMG_3675.JPG
(Bild lånad från arla.se)

Igår på gymmet så tränade ett par tjejer brevid mig och jag kunde inte hjälpa att höra vad de pratade om. Det var tydligt att de båda den senaste tiden hade kämpat för att gå ner i vikt och lyckats gå ner ett par kilo. Samtalet igår handlade om att tjejerna trodde att de skulle gå upp allt igen nu under julen. Som de sa ”man vill ju unna sig”.

Min tanke är att man kan äta god mat och äta sig mätt under julen utan att vikten skenar genom att göra smarta och bra val. Jag vet hur det är att vilja ”unna” sig sockerfylld mat. Tro mig – been there, done that. Den maten är supersmarrig men tänk ett steg längre. Vill du inte hellre unna dig hälsa och att till exempel de här smal-jeansen sitter snyggt än den där knäcken och skumtomten? Grejen är ju den också att det aldrig blir bara en knäck utan en till en till och en till och sen sitter man med svullen och öm mage plus eventuellt dåligt samvete hela julhelgen.

Nä, unna dig att må bra och gör smarta val istället. Det är du värd!

Så jag tänkte dela med mig sv mina tips för att klara julborden utan svullen mage och jeans som fortfarande passar efter nyår.

Bra val

  • Julskinka
  • Sill (lägg gärna in själv så bestämmer du själv sockermängden i lagen)
  • Köttbullar (gör gärna egna och testa nya spännande sätt smaksättningar)
  • Korv (med hög fetthalt och ingen ”fulkorv”)
  • Gravad lax
  • Varmrökt lax
  • Västerbottenpaj (gör egen glutenfri pajbotten eller pilla bort den)
  • Räkor
  • Ägg i alla olika former
  • Lutfisk med gröna ärtor
  • Salami
  • Olika sorters kål (finns massa goda fräscha recept, bara att googla)
  • Omelette (gärna med god stuvning)
  • Ostar
  • Mandlar och nötter
  • Janssons frestelse (i måttlig mängd eller varför inte testa ”blomkåls-jansson”)
  • Risgrynsgröt (i måttlig mängd eller gör egen med keso istället för risgryn)
  • En snaps eller två är ok för den som vill
  • Rött vin eller torrt vitt vin (alltid alkohol i måttlig mängd)
  • Egetbakat bröd utan vetemjöl och socker

Ok val men var restriktiv

  • Glögg (starkvins)
  • Fikon, dadlar och torkade aprikoser
  • Hembakade pepparkakor
  • Fin marsipan
  • Mörk choklad (minst 70 %) gör gärna egna tryfflar att njuta av istället för knäcken
  • Äpplen, apelsiner och clementiner (men tänk på att de innehåller en hel del fruktsocker även om du också får i dig en del nyttigheter)

Sämre val som man gör bäst i att undvika

  • Julmust och annan läsk
  • Öl
  • Vörtbröd (innehåller 13 % socker)
  • Lussebullar (baka hellre egna utan vetemjöl och socker)
  • Köpe-pepparkakor
  • Ris a la malta
  • Färdigköpt risgrynsgröt (14 % socker)
  • knäck
  • Godis
  • Ljus choklad
  • Bröd

Ta den här julen som ett tillfälle att träna på att mys och kärlek inte är detsamma som socker och frosseri. På så vis ger du sig själv också den bästa julklappen och starten på 2015 – hälsa. Klyschigt eller hur? 😉 klyschigt må så vara men så sant.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s