Håll motivationen uppe

Hej på er!

Förkylningen vill inte ge med sig och jag snorar och hostar. Saknar verkligen träningen och hoppas att en dags vila till ska göra susen så att jag kan besöka gymmet på lördag. Det är vid såna här tillfällen som jag verkligen känner hur mycket träningen betyder för mig. Jag behöver svettas och ta ut mig för att få ordning på alla tankar i skallen och behöver lycko-endorfinerna för att må bra.

Nu har jag ju min kbt-coach som hjälper mig dagligen med nya uppgifter för att hålla igång det positiva tänkandet och att fokusera på rätt saker. Jag tänkte skriva ett inlägg imorgon med lite mer info om upplägget på kursen/rådgivningen. Så nu håller hon ju mig på rätt banan men annars så är såna här tillfällen precis de tillfällen så jag har lätt att tappa fokus. Jag kan inte träna och blir lite deppig över det och börjar unna mig det ena och det andra. Ond spiral det där som ni vet. Men några tips för att hålla fokus skadar ju aldrig, eller hur?

Det gäller att se till att man inte har en chans att glömma vad man har bestämt sig för att göra oavsett om det handlar om viktnedgång, träning, sluta röka och så vidare. Är man en iphone-nörd som jag som ägnar alldeles för mycket tid åt telefonen än vad jag borde, så är det ett gyllene tillfälle att utnyttja den. Bilden här under är bakgrund på min mobil. På så vis ser jag den alltid och blir påmind så fort jag pillar på telefonen, vilket som sagt är alldeles för ofta 😉

hämta (9)

 

Du kan också skriva ut liknande citat och sätta upp på kylen eller badrumsspegeln. Varför inte rama in? Googla ”fitness quotes” så hittar du hur många snygga och kloka citat som helst.

Ett annat tips är att sätta up post-it-lappar. Superenkelt och går snabbt att fixa. Skriv ner ditt mål, varför du valt att göra det eller vad det nu är som du behöver bli påmind om. Sätt upp den så att du ser den och blir påmind flera gånger varje dag.

Om du är på språng om dagarna så kanske det inte hjälper dig att ha små lappar hemma där du bor men då kan en smart grej vara att göra påminnelser som plingar till då och då under dagen. Skriv ner liknande saker som de på lapparna fast som påminnelser i mobilen. Tänk efter när det är du brukar trilla dit och falla för frestelsen och tajma in en påminnelse runt den tiden.

Annika

Kommentera

