Olika typer av periodisk fasta

Det är väldigt mycket fokus på fasta nu för tiden. Det är högaktuellt och det visas dokumentärer på tv, skrivs böcker och olika typer av fasta fyller kvällstidningarnas löpsedlar. Jag själv kör en form av periodisk fasta som kallas för 16:8 och jag tänkte i detta inlägg berätta lite mer om vad fasta innebär och om olika varianter som finns.

Vad är periodisk fasta?

Definitionen av fasta är att inte äta några kalorier. Det är tillåtet att dricka vatten, kaffe och te men inga drycker som innehåller kalorier. Periodisk fasta innebär att man väljer att fasta och att inte äta mat under en bestämd period. Detta är helt naturligt då människan i alla tider har fastat både frivilligt och ofrivilligt. Syftet kan vara både religiös övertygelse och hälsoskäl.

Olika typer av periodisk fasta

  • 5:2 – kanske den variant av fasta som fått störst genombrott den senaste tiden dels pga den fyller löpsedlarna och dels att var och varannan kändis går ut med att de äter enligt 5:2 och berättar som sina resultat. Kort sammanfattat så går 5:2 ut på att du äter som vanligt under fem av veckans dagar medans du under de två resterande minskar ditt kaloriintag drastiskt. Under”två-dagarna” får man som kvinna äta 500 kalorier och som man 600 kalorier. Din kost kan du lägga upp som du vill, den måste alltså absolut inte vara lågkolhydrat, men du måste räkna kalorier under två av veckans dagar.
  • Leangains – är en variant av fasta då du inte fastar hela dygn utan under en tidsperiod som du bestämmer själv. Den vanligaste varianten (som jag följer) är att du fastar under 16 av dygnets timmar och har ett ätfönster på 8 timmar (16+8=24). Hur du fördelar dina timmar mellan fasta och ätfönster bestämmer du själv. Men om man inte får de resultat som man vill så är ett tips att minska ner lite på sitt ätfönster. Du följer detta upplägg under veckans alla dagar, om du vill, först bästa resultat. Jag har personligen valt att äta 16:8 under vardagarna.
  • Eat Stop Eat – denna form av periodisk fasta innebär att du under exakt två dygn varje vecka ska vara helt fastande. Du ska alltså inte äta något under två dygn varje vecka. Vilka dagar  du vill fasta väljer du själv men det är inte rekommenderat att välja två dygn efter varandra.
  • The Warrior diet – denna variant innebär att ditt ätfönster får vara maximalt fyra timmar per dygn och under dygnets övriga 20 timmar ska du vara fastande. Men du får äta en mindre mängd frukt eller grönt under fasteperioden.
  • Varannandagsfasta – här ska du vara helt fastande i 24 timmar för att sedan under nästkommande dygn återgå till din vanliga kosthållning. Därefter följer ytterligare ett dygn av fasta och så fortsätter du så.

periodiskfasta_3

 

(Bild lånad från Cecilia Folkesson)

Jag har tänkt att spinna vidare på det här med fasta i några inlägg framöver kring hälsofördelar med fasta och lite annat smått och gott kring fasta.

Källor:

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s