För dig som vill börja löpträna

Löpning är ett sjukt effektivt sätt att träna. Det tar relativt lite tid i jämförelse med andra träningsformer, det är effektivt och du kan göra det i princip var du än är. Jag har under det senaste året börjat komma bättre överens med löpning som träningsform och börjat förstå tjusningen.

Förr var det dock en annan femma och löpning det värsta jag visste.  Jag tyckte att det var sjukt tråkigt och jobbigt så klart. Jag gjorde ett antal försök och gick ut och sprang, och sprang, och sprang tills jag ville kräkas och gav upp.

Men så för ett drygt år sedan så läste jag en artikel med Malin Everlöf där hon berättade om ett upptrappningsprogram som hon hade satt ihop för att hjälpa nybörjare att komma igång med springandet. Det lät ju som en bra tanke tänkte jag och Iphone-nörd som man är så började jag leta i appstore bland de olika träningsapparna. Till min glädje så fann jag en hel uppsjö med appar som fungerar som upptrappningsprogram för löpning.

Jag har testat ett antal och tänkte här berätta om min absoluta favorit. Jag började med 5k runner som hjälper dig ”från soffpotatis till att springa 5 km”. Du behöver alltså inte ha sprungit en meter innan. Efter att ha kört det upplägget så bytte jag till 10k runner som är ”samma” app fast tar dig till milen.

hämta (8) hämta (7)

 

Upplägget baseras på att du springer 3 gånger per vecka och för varje vecka så trappas löpning upp. Första veckan till exempel så varvas 1 min löpning med 1,5 min gång i 6 rundor.

5krunner_v30_ipad2_screen2large

Det som gör att jag verkligen gillar apparna är att upptrappningen sker så snyggt och successivt att kroppen verkligen hänger med. Du klarar av utmaningen du ställs för varje ny vecka och ditt löpar-självförtroende växer. En röst i appen talar om för dig om du ska springa eller gå och det är enkelt att följa. Du kan köra den samtidigt som du till exempel spelar musik i Spotify och trackar din löparrunda i RunKeeper.

Vill du börja springa så rekommenderar jag verkligen denna app!

2 thoughts on “För dig som vill börja löpträna

  1. Springer du enbart ute eller även på löpband hemma? Jag jobbar oregelbundet och har en man som jobbar när inte jag jobbar, typ 😉 Är svårt att få tid till att komma ut vissa veckor om man säger som så!

    • Jag springer ute. Löpbandet är inte min grej. Springer ca 40 min. Ibland kräver det en del planerande och trixande med tid. Den bästa träningen är ju den som blir av oavsett hur mycket det blir 😉

Kommentera

