Välling, inte så bra som vi trott

En av mina förebilder inom lchf/lågkolhydrat/naturligmat-gemenskapen är Monique Forslund som driver bloggen Lifezone. Hon har, som jag, en bakgrund som att ha varit överviktig som barn och ung och brinner just för barns hälsa. Jag såg härom dagen en föreläsning med henne via Kostdoktorns medlemssidor. Jag rekommenderar er alla att se den! Den väckte så mycket tankar hos mig som småbarnsmamma och inspirerade mig ännu mer att ge mina barn så bra mat som bara möjligt.

Hon tryckte starkt på att välling inte är bra och något man bör undvika att ge sina barn. Det känns som om vi i Sverige har en lång tradition av att ge våra barn välling och från bvc får man höra att det är bra och så länge barnen dricker välling så får de i sig det som de behöver. Det blev verkligen en aha-upplevelse för mig att få reda på ”sanningen” om välling. Obs – vill påminna er om att välling och bröstmjölksersättning inte är samma sak. Detta inlägg handlar om välling.

Så här ser innehållsförteckningen ut på vällingförpackningen:

Skummjölkspulver¸ avsaltat vasslepulver¸ veg. olja (palm¸ raps¸ solros)¸ siktat havremjöl¸ majsmjöl¸ maltodextrin¸ havremjöl¸ vetestärkelse¸ mineralämnen (kalcium¸ järn¸ zink¸ jod)¸ emulgeringsmedel (veg. mono- och diglycerider)¸ vitaminer (A¸ D¸ E¸ C¸ tiamin¸ niacin¸ B6¸ folsyra¸ B12¸ pantotensyra).

Näringsvärde per 100 gram:

Protein¸ g 13
Kolhydrat¸ g 57
Fett¸ g 21

Monique säger att hon ofta har fått motfrågan ”vad ska barnen äta istället då?” och hennes självklara svar är mat. Det låter så självklart när hon säger det. Hon menar att barn ofta får välling som lite ”mys” eller som tröst när barnet är ledset och att det är livsfarligt att lära barn att koppla samman känslor med mat. Att koppla ihop mat med tröst eller glädje är en säker väg mot framtida övervikt. Utöver den känslomässiga aspekten så menar Monique att innehållet i välling är helt fel. Vi häller våra barn fulla med snabba kolhydrater som skickar deras blodsocker i skyarna och eftersom välling ofta ges på kvällen så skadar de också barnets små tänder.

Hennes huvudbudskap, som jag bara kan instämma med, är att barn ska ammas i minst 6 månader eller få bröstmjölksersättning om amningen inte funkar (som för mig) och därefter ska barn allteftersom få  sig mer riktig, näringsrik och mättande mat. Barnen ska tugga sin mat och den ska inte bara ”slinka ner” i flytande form. Hjärnan måste hänga med i att kroppen får mat och näring för att de rätta mättnadssignalerna ska komma.

Huvudingrediensen i välling är mjöl och vatten eller mjölk. Vällingen är berikad med mineraler och vitaminer. Det är absolut vanligast att välling görs på vetemjöl. På 80-talet ökade halten av gluten i välling ganska rejält och parallellt med det har barn med glutenintolerans fyrfaldigats, enligt en doktorsavhandling från Lunds Universitetssjukhus. I kostråden för barn som bvc står bakom så rekommenderar man att man inför gluten sakta och successivt för att undvika intolerans. Jag tycker personligen att det säger allt och att våra kroppar inte är gjord för barn. Men tillbaka till välling och gluten – vi får rådet att successivt presentera gluten för barn men så ger vi dem välling och ger dem chockdoser med gluten istället.

Välling innehåller maltodextrin. Varför detta finns i vällingen övergår mitt förstånd. Det enda som maltodextrin gör är att det ger barnet en ”kick” som den man får av snabba kolhydrater, dvs en sockerkick. Kicken från maltodextrin är starkare än den av socker. Maltodextrin finns också i gainers som kan drickas efter hård träning för att fylla på kroppens reserver av kolhydrater. Varför ska man ge så mycket näringsbefriat socker till sitt barn och särskilt innan läggdags? Varför ge sitt barn en sockerkick upp till skyarna innan läggdags?

Min personliga tanke är att det troligen tillsätts för att barnet ska tycka att det ät gott (vem gillar inte sött?) och bygga upp ett beroende (som sött ger) och den där lugna belöningskänslan efteråt.

Maltodextrin finns inte i alla typer av välling men alla typer av välling är väldigt kolhydratrika och kolhydrater ger en blodsockerkick som inte går att komma ifrån.

Vad är era tankar kring välling? Min tjej på 7 månader har inte fått välling men hon dricker ju ersättning eftersom min amning inte har fungerat. Jag känner att jag helt vill undvika välling för henne och ska se om det inte går att hitta bättre alternativ. Jag tycker att stunden på kvällen i lugn och ro med en flaska är ett bra sätt för barn att varva ner inför natten men jag vill inte ge henne en sån sockerkick som välling ger. Jag ska leta efter bra recept på dryck som kan funka på kvällen men som är näringsrik och mättande. Delar så klart med mig av både recept och tankar längre fram.

6873_nyhjarta_valling_havre_majs_nattinatti_6man_460x

Bild lånad från semper.se

 

 

9 thoughts on “Välling, inte så bra som vi trott

  1. Mycket intressant! Eftersom jag och min man äger LCHF ser vi ingen anledning i att ge vår son på 8mån onödiga kolhydrater eller ”industrimat”. Nu ammar jag fritt fortfarande men pojken får alltid mat tillsammans med oss när vi äter (ej burkmat). Är vi iväg på kvällen tar vi ibland med oss så vi kan göra ”äggmjölk”, annars är smoothies eller mosad avokado med kokosgrädde en hit;). Märker att han gärna vill tugga så till ”fika/mellis” blir det ofta kokta morötter eller oliver. Eko så långt det går:).

  2. Hej!
    Jag tror tyvärr du hittat lite gammal info om välling. Ser att ingrediensförteckningen inte stämmer, Sempers vällingar innehåller t ex inte palmolja utan görs med grädde, raps- och solrosolja.
    De görs inte heller på vetemjöl, utan i huvudsak havre. (Först från 12 månader och uppåt ingår lite vete, eftersom rekommendationerna just nu är att introducera gluten i små mängder när barnet börjar äta). Det stämmer att rekommendationerna på 80-talet var att öka andelen gluten, men detta ändrades igen när man såg att glutenintolerans ökade. Då sänktes nivåerna och idag innehåller välling som sagt mest havre. Vi följer hela tiden Livsmedelsverkets rekommendationer, samma som BVC går efter.
    Sen vill jag bara berätta att maltodextrin används för konsistensen skull. Den ingår i för att ge en för barnet optimal balans mellan kolhydrat, fett och protein och för att ersätta annan stärkelse i några av våra vällingar så att de inte ska bli för tjocka. I våra vällingar ger maltodextrinet inte en söt smak och inte en energikick. (Den söta smaken kommer helt från mjölken). Vi undersöker ändå möjligheterna på att utesluta den i framtida recept, eftersom alla andra ingredienser i våra vällingar är helt naturliga. Hoppas detta hjälpte dig vidare lite i dina tankar kring vad du ger din lilla tjej!
    Varma hälsningar från Malin Westling på Semper

  3. Bra inlägg! Jag vägrar välling. Det ger helt fel signaler hos mig tycker jag. Flytande mjöl med lite vitaminer, mmm gott! NOT! Och att just att det kan bli en ”ful” ovana hos barn. De MÅSTE ha sin välling på kvällen eller natten, annars blir de ledsna/kan ej sova/osv/osv. Gröt är ett annat alternativ som för mig är bättre. Visst välling kan kanske kallas för flytande gröt, men om man struntar i industrins färdiga preparat och istället gör sin egen- så kan det bli bra mycket nyttigare! Har man bara koll på vitaminerna och järnet och vilka sädeslag som funkar, tex hirs, nyponpulver, mortlat paltbröd osv så får man en gröt som är mättande, matig och näringsrik.

      • Tack för boktipset! Ska leta efter den! Själv tycker jag att barnmatsboken av Monique Forslund är super. Tack för din kommentar! Är så kul att få feed back av er som läser 🙂

  4. Ett mycket intressant inlägg. Följer med spänning denna debatten. Fundera på att bilda familj och många tankar kring vad som är bra för mig under en graviditet och sen för ett litet barn.

    • Välkommen! Hoppas du tittar in fler gånger och att mina inlägg kan vars intressanta för dig! Det var när jah själv fick mitt första barn för 4 år sedan som jag på allvar började intressera mig för vad maten innehöll. Man vill ju bara ge sina hjärtan det allra bästa!

Kommentera

