Träna upp din självkänsla

Är glaset till hälften fullt eller till hälften tomt? Vårt sätt att se på och bemöta vår omvärld är många gånger viktigare än vi tror. Jag tror starkt på den så kallade Attraktionslagen. För att sammanfatta det kort så innebär det att om du känner glädje och lycka så kommer mer glädje och lycka att dras till dig. Om du däremot känner sorg och negativitet, så kommer mer tråkigheter att dras till dig. Ser du på världen och livet med glädje så blir du uppmärksam på allt det vackra och underbara runt dig.

Jag har personligen väldigt lätt att se glaset som till hälften tomt och fokusera på allt det jobbiga. Därför måste jag hela tiden medvetet anstränga mig för att välja glädje och att fokusera på det positivt,

Jag tänkte ge några små råd och tips på hur man själv på enkla sätt kan träna upp sin självkänsla och inre stryka för att känna glädje.

1. Omge dig själv med beröm och peppade ord. Här under kan du se ett kort på en post it lapp som jag har satt på min badrumsspegel. Jag valde badrummet för dit går du direkt på morgonen och du behöver den positiva peppen direkt när du vaknat. Ge dig själv ingen chans att falla ner i det negativa. Texten hänger ihop med att jag när jag skrev och satte upp den, insåg att jag hade väldigt lätt för att fokusera på det jag såg som negativt och fult med min kropp. Lappen påminde mig om att titta på mina fina nyckelben istället för de dallriga låren.
Det måste så klart inte ha med utseende att göra utan inre egenskaper är lika om inte mer viktiga.

2. Bry dig om hur du ser ut. Klä dig snyggt istället för att dra på de gamla hängiga mjukisbyxorna även om det är en regnig tisdag och du ska vara hemma. 
Det sänder ut positiva signaler både till din omgivning och ditt omedvetna inre. 

3. Sträck på dig! Du sänder ut signaler till ditt undermedvetna och dig själv att du är någon att respektera.

4. Skratta! När du skrattar så utsöndras lyckohormon i din kropp. Visste du att det finns skrattterapi som går ut på att man skrattar högt rakt ut?

5. Säg ja och nej. Ge dig själv som utmaning att någon gång under veckan säga ja till något du brukar säga nej till och nej till något du brukar säga ja till.

6. Avsluta dagen med tacksamhet. Innan du somnar så tänk igenom din dag och fokusera på allt det där positiva i ditt liv. Som känslan när man får en spontankram och ett ”jag älskar dig” av sina barn.

7. Var ärlig mot dig själv och säg ifrån. Våga säg ifrån när du känner dig felbehandlad. Stå inte bara tyst och svälj det. Känslan kommer bara att växa inom dig. Du är värd respekt och du tjänar alltid på att säga ifrån. Du får dels respekt från andra men även din respekt för dig själv kommer att växa.

8. Skriv bra-tack-hjälp-bok. Det absolut bästa sättet att träna sin självkänsla. Ge dig själv en stund varje dag då du tänker igenom vad som varit bra med dagen, vad du är tacksam för och vad du behöver hjälp med. Läs ett inlägg om boken här.

2 thoughts on “Träna upp din självkänsla

  1. Hej,
    Hittade till din blogg via instagram. Kul att se att du skriver om attraktionslagen. Blev rekommenderad att se The Secret häromdagen. Innan dess har jag aldrig hört talas om detta. Ska bli spännande att testa! 🙂

Kommentera

