Debatt om barn och socker

Förra veckan så handlade det om socker i SVT Debatt. Jag hade inte möjlighet att se det när det sändes men såg det senare via svts hemsida. Jag vill verkligen rekommendera er att se inslaget!  Klicka på länken för att komma till inslaget.

debatt-800x451

SVT Debatt är ofta ett hetsigt program men många viljor och åsikter men jag tycker att debatten om socker blev ganska bra. Det var tydliga argument och diskussionerna låg på en bra nivå. Jag tycker även att det märktes solklart vem/vilka som var pålästa och vilka som bara tyckte utan att egentligen riktigt veta varför de tycker som de tycker. Men antagligen är jag partisk i frågan 😉

För den ”sockerfria” sidan av debatten stod bland annat Ann Fernholm och Katrin Zytomierska. Jag tycker att de framförde sina högst vettiga argument på ett sansat sätt och gav ett mycket trovärdigt intryck. Ska man skratta eller gråta åt den ”sockriga” sidans argument som att det är ”fundamentalism” att inte dagligen ge barn en massa kakor och bullar. Snacka om att vårt samhälle är skruvat!

Branschföreträdaren från Livsmedelsföretagen blev ifrågasatt av Ann Fernholm på ett mycket bra sätt om varför sätter de bara glada barnfigurer på den ABSOLUT SÄMSTA maten, med kring 40 procent rent socker i. Svaret blev så klart en massa inövat prat utan substans. Bara det säger väl allt?

Spola fram till 29 minuter om du inte vill se debatten kring ebola som inledde programmet.

Angående socker och marknadsföring riktad mot bar – läs gärna mitt inlägg som sockerfylld yoghurt som marknadsförs som nyttig och lämplig för barn.

Länkar till både Ann Fernholms och Katrin Zytomierskas bloggar hittar du under Bloggar jag läser.

 

 

 

 

Kommentera

