Frukt till barn

Förra veckan när det var dags att väga och mäta lillasyster på bvc så tog jag upp att jag känner mig osäker på att ge henne frukt för ofta. Dels för att jag känner inte att det tillför något till hennes kost (förutom fruktsocker) eftersom jag är noga med att hon äter en stor del näringsrika grönsaker och dels för att jag har märkt att hon reagerar starkt på frukt de få gånger som hon har fått smaka. När hon har fått frukt så har hon viftat för fullt med ben och armar och blivit rasande när det tagit slut. När hon ska ha mat nästa gång så är det som om hon minns den söta frukten för jag har fått kämpa för att få i henne den vanliga maten.

Svaret jag fick från bvc överraskade mig positivt. Vår sköterska sa, precis som jag egentligen redan visste, att om hon äter en stor del näringsrika grönsaker så finns det inget i frukt som hon inte redan får i sig. Hon sa till oss att särskilt undvika banan, mango och andra väldigt söta frukter och om vi ville satsa på äpple och päron som hon menade inte är lika söta. Men hon sa även att om jag inte vill ge henne frukt så kan jag med glädje koks puré på bär som jag kan ge henne vid valda tillfällen. Bär innehåller ju mindre fruktsocker än frukt och mycket mer nyttigheter. Win-win alltså!

Så idag kokade jag upp ca 200 gr hallon som min pappa plockade åt mig i somras (har du inte egenplockade så bör du välja ekologiska) med lite vatten och vaniljpulver. Gott blev det!

IMG_3295[1]

Kommentera

