Vad du bör veta om kolesterol

När jag först hörde om lchf och fortfarande var fettskrämd så var risken för högt kolesterol en av de sakerna som skrämde mig och som fick mig att känna att den där fettrika kosten kan aldrig vara hälsosam. Även i början när jag gick över till lchf så skrämde kolesterol mig. Men efter att ha läst Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt så vet jag bättre.

Detta är ett långt inlägg och om du inte orkar eller har tid att läsa igenom hela, så rekommenderar jag dig att i alla fall läsa den korta sammanfattning i slutet av inlägget.

Vad är då kolesterol?

Kolesterol är ett livsnödvändigt ämne som vår kropp behöver som byggstenar i våra celler. Kolesterolet behövs till exempel för att bygga upp och stabilisera cellmembran (det skal som omger och skyddar cellerna), Så fungerar kolesterol hos alla djur. För glöm inte att människan i grund och botten är ett djur.

Kolesterol behövs också till våra steroidhormoner som testosteron och östrogen. Även d-vitamin är ett steroidhormon som bildas av kolesterol.

Kolesterol kan transporteras till cellerna med vårt blod. Det transporteras i små ”paket” som kallas för LDL (det onda kolesterolet) och HDL (det goda kolesterolet).

Rent statistiskt sett så kan ett högt kolesterolvärde innebära en något ökad risk för hjärtsjukdom. Men det är mycket annat som också spelar in. Om du har en hög nivå av ”gott” kolesterol så innebär det att du löper en betydligt mindre risk för hjärtsjukdom. Denna typ av kolesterol höjs när du äter mättat fett.

Dr Andreas Eenfeldt (kostdoktorn) menar att det stora problemet idag är att läkemedelsindustrin inte vill sälja blodfettsmedicin bara till sådana som har bevisad nytta av den utan de vill sälja så mycket som möjligt. Då kan de, som på Pfizers websida kolesterol.nu, antyda att alla skall ha under 5 i kolesterolvärde. Annars har de medicin, Lipitor, att sälja. De säljer bra och de tjänar ännu bättre med pengar. Lipitor är världens mest sålda läkemedel, och sålde för ca 90,000,000,000 kr i hela världen år 2007.

Om man just i detta nu skulle undersöka kolesterolet på hela Sveriges befolkning så skulle man få fram att varannan frisk 30åring har ett kolesterol över 5 och hela 95 % av alla 60åringar. Hälften av alla 30åringar och nästintill alla 60åringar lider inte ökad risk för hjärtsjukdom men genom att välja ett riktmärke på 5 så blir marknaden att sälja medicin till enorm. Det finns inga, I N G A, bevis för att ett kolesterol över 5 är farligt.

Det finns även få bevis för att medicinen gör det den utlovas, dvs sänka blodfetterna. Det finns dessutom ännu färre bevis för att de eventuella vinsterna överväger risken för biverkningar. De vanligaste biverkningarna som medicinerna ger är muskelvärk och muskelsvaghet samt att det ökar risken för att drabbas av diabetes.

Att enbart se till det totala kolesterolvärdet innebär en väldigt stor riskbedömning. Men enormt lönsamt eftersom mer eller mindre alla svenskar hamnar i en ”riskgrupp” och skulle må gott av att köpa lite medicin.

En mer modern syn på kolesterol

Om man vill få en säkrare bild av ifall man löper risk för sjukdomar bör man se på fördelningen av blodfetter. Förenklat kan man förklara det så här:

Det mesta fettet i blodet transporteras i små ”förpackningar” som kallas lipoproteiner. De kan enkelt uppdelas i storleksordning:

  • VLDL – kallas ”triglycerider” vid provsvar
  • LDL
  • HDL

Ett vanligt kolesterolprov ger svar på ovanstående, samt totalmängden dvs ”kolesterolvärdet”.

LDL – det onda kolesterolet
Även om den här typen av kolesterol benämns som ond så blir den bara potentiellt farlig om man får för mycket av vissa delar av den. Lite LDL är livsnödvändigt för kroppen.
Fett och kolesterol som vi får i oss från maten transporteras först till levern och där packas det in i stora förpackningar som kallas VLDL. Dessa släpps sedan ut i blodet och binds periodvis till celler i kroppen som behöver tillskott av fett och kolesterol för energi eller som byggmaterial.I takt med att det tas upp så minskar VLDL allt mer och när det krympt till en viss storlek så kallas det LDL. Den fortsätter att krympa tills den helt har tagits upp av cellerna.
Vi vet att ju mindre och tätare LDL-partikeln blir, desto lättare har den att oxidera/härskna och då fastna i skadad kärlvägg. Det kan medverka i processen som ger hjärtkärlsjukdom (som också beror på många andra processer).

Intressant nog är det som ökar mängden av de minsta farligaste LDL inte fett. Det är stora mängder snabba kolhydrater i kosten – mer om det nedan!

HDL – det goda kolesterolet

Den förpackning som kan ta upp överskott av kolesterol från kroppen och transportera det tillbaka till levern heter HDL. Om man har höga nivåer av HDL så sänker man statistiskt sett kraftigt sina risker för att drabbas av hjärtsjukdom. Det som höjer det här goda kolesterolet är mest naturligt fett, såsom mättat fett. Stora mängder snabba kolhydrater sänker istället det goda kolesterolet.

Kostråden som har getts under de senaste deciennerna har dock sagt att fett ger sämre blodfetter när det faktiskt är kolhydrater som gör det sämre och att fett snarare kan göra det bättre. En av anledningarna till det, menar Andreas Eenfeldt, är att man tidigare har fokuserat på LDL som en av de främsta riskfaktorerna för hjärtsjukdom samt att man visste att mättat fett verkade höja LDL lite (i alla fall på kort sikt, några månader). Sedan kom mediciner som verkade blodfettssänkade och som visade sig sänka både LDL och risken för hjärtsjuka att få hjärtinfarkt. Det blev enormt lönsamt att rekomendera människor att äta denna typ av medicin för att sänka sina blodfetter. Ingen vill ju självklart riskera att drabbas av hjärtsjukdom.

Så som situationen har sett ut, och fortfarande ser ut, även om pendeln är på väg att svängaut så har den alltså blivit extremt lönsamt att sälja de här medicinerna. Detta tillsammans med gammaldags prestige (motvilja att erkänna att man har haft fel och gett felaktiva råd) är troligen orsaken till att man fortfarande fokuserar på sänkning av allt LDL för att undvika riskabla blodfetter.

Sammanfattning

De stora och snälla varianten av LDL-partiklarna och det goda HDL ökas av mättat fett i kosten. När LDL har minskat till små partiklar det är då det eventuellt kan bli en riskfaktor och den här typen av kolesterol-partiklar ökar främst av kolhydrater i kosten.

Det mycket lönsammare för läkemedelsföretag att få sälja dyra mediciner till alla med ett förhöjt LDL-värde, istället för att bara sälja till de som har bevisad nytta av dem. Dessa är troligen betydligt färre än alla som får dem idag.

Att mättat fett har kallats farligt för att de höjer kolesterol är alltså för att det totala kolesterolet höjs. Men det totala kolesterolet säger egentligen inget om vilka risker vi löper eftersom det är de små LDL-partiklarna som kan öka risken och inte det totala. De små LDL-partiklarna ökar av kolhydrater och inte av fett.

När man, enligt läkares rekommendation, sänker sitt fettintag lägger van ofta istället till snabbsmälta kolhydrater för att bli mätt helt enkelt. Men dessa kolhydrater i sin tur höjer nivåerna av de små farliga LDL och sänker nivåerna av det goda kolesterolet. Detta ger ett lägre totalkolesterol vid provtagning. Men vad som i själva verkar har hänt är att det totala har sänkts för att det goda har minskat och det onda är kvar eller till och med har ökat.

Att äta mindre fett och mer kolhydrater leder alltså till att det goda HDL-kolesterolet sjunker, och att de skadliga triglyceriderna går upp. Triglycerider, som nämndes ovan, transporteras ut från levern i de VLDL-partiklar som med tiden minskar i storlek och blir till LDL. Dessa LDL-partiklar krymper allt mer i storlek tills de tas upp. Höga halter av triglycerider innebär att fler små, täta, farliga LDL tenderar att bildas.

 Min källa till detta inlägg är Dr Andreas Eenfeldts text om kolesterol som i sin tur bygger på den senaste forskningen inom området.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s