Visa inte kärlek med socker

Förra veckan så tipsade jag om Ann Fernholms bok Det sötaste vi har där hon beskriver vad dagens höga konsumtion av socker och vitt mjöl, gör med våra barn.

det sötaste vi har

 

Jag har inget sockerförbud för min kille på 4 år men jag är medveten i mina val kring vad han äter. Är det kalas så får han äta tårta men vi serverar aldrig sockriga efterrätter hemma. Om han frågar så får han ett 10tal godisar på lördag men annars har vi inget sånt hemma. Jag försöker också göra så bra val som möjligt för honom vad gäller den ”vanliga” maten och undviker socker och vitt mjöl. Det är ett medvetet val som jag har gjort för jag har sett hur sockret på verkar både hans humör och hur han mår plus att jag inte vill ge honom ett sockerberoende som han behöver ha med sig när han växer upp.

För ett tag sedan hade Ann, i en lchf-bilaga till kvällstidningarna, listat sina bästa tips för att undvika att sockerchocka våra barn. Jag tog dem verkligen till mig och vill här dela med mig av dem. De är enkla och gör sådan skillnad!

  • Sluta att sätta lika-med-tecken mellan mys och kärlek/uppmärksamhet. När min kille på 4år helt plötsligt började prata om fredagsmys (tror att han hörde om det hemma hos någon kompis) så sa jag att vi äter lite godis på lördagar men på fredagar myser vi på annat sätt och han valde att få en extra lång saga innan läggdags. Du gör ditt barn en S T O R otjänst om du får honom eller henne att koppla ihop mys/känslor med socker/mat.
  • Var inte rädd för fett! Var inte rädd för att använda smör, grädde och olja i maten du lagar. Ditt barn kommer att vara mätt och slipper åka berg-o-dal-bana på sina sockertoppar.
  • Se upp för sockrade flingor och sötad yoghurt. Jag ger min son turkos (10 % fett) med antingen vaniljpulver eller mixade bär. Istället för flingor är det gott med blandade nötter och frön.
  • Försök dra ner på läsken och allra helst kasta ut den. Att få i sig socker och kalorier genom att dricka dom är det absolut sämsta sättet för det ger ingen som helst mättnad. Servera vatten eller mjölk till maten. Vatten kan göras festligt genom att frysa in bär eller eller frukt. En favorit är att frysa in färska hallon. Barn gillar det skarp och tycker att det ser så fint ut. Låter du bären tina så ger de vattnet en fin rosa färg och god hallonsmak.
  • Om dit barn är vant mig socker så ta inte bort allt på en gång. Fasa ut det och dra ner allt eftersom.
  • Om det är kalas och du vet att det ska serveras tårta och godis, se till att grunda med bra mat innan. Om barnen har fått i sig bra mat innan så påverkas de inte lika mycket av sockret.
  • Ställ aldrig fram stora skålar med godis eller sötsaker. Det är ju rena rama tortyren. Vem kan stå emot det? Är det dessutom fler barn där så gäller det ju att äta upp innan någon annan gör det. Nä, ge barnen  i så fall varsin liten skål med lagom mängd.
  • Skapa inte rutiner med socker eller skapa vanor. Till exempel att barnen får en glass varje gång ni är och handlar. När du försöker bryta den vanan så kommer de tjata hål i huvudet på er. Välj tillfällena med socker noga.

Visa inte dina barn kärlek genom socker!

Annika

Kommentera

