Chokladmousse på avokado

Ikväll överraskade jag familjen med lite gott efter maten. Vi har verkligen aldrig efterrätt här hemma hos oss om vi inte har vänner på besök. Men jag har sneglat länge på en mousse som 56kilo-Åse har recept på och idag hade vi avokado hemma som höll på att bli övermogen så jag gjorde slag i saken. Dock gjorde jag om receptet lite för hon hade honung i sin och den typen av sötning vill jag undvika.

Avokado-mousse, 4 port

  • 2 mogna avokados
  • 1 dl kakao
  • 1 dl krämig kokosmjölk
  • vaniljpulver och sötning efter tycke och smak (jag valde sukrin mellis)

Gröp ur avokadosen och mixa till en slät puré. Blanda ner övriga ingredienser. Ett tips är att inte ta i all kakao från start och smaka dig fram till lagom chokladsmak. Mixa tills slätt.

Förslag på sötning: honung eller dadlar

IMG_7761

 

Det var så gott så jag glömde helt bort att ta bild så fick låna originalet från 56kilo.

Testa i helgen vettja!

Kommentera

