Topplista lchf-mellanmål på språng

En sak som är svår när man lagt om kosten till lchf eller lågkolhydrat är att hitta något snabbt att stoppa i sig när man är på språng och hungern slår till. Frukt är ju väldigt lätt och smidigt (färdigförpackat) att ta med sig i väskan men om du viktminskar så gör du klokt i att välja bort frukten. Frukt innehåller en del nyttigheter som vitaminer och så vidare men du får en hel del fruktsocker med på köpet som kommer att hindra din viktnedgång.

Så, här kommer min topp-5-lista med smidiga mellanmål att ha med sig i väskan:

Nr 5 – Snacksoliver från Zeta. Smart förpackning att ha med i väskan men visst kan bli lite kladdigt när de ska ätas. Kanske kan du packa med en liten gaffel också? Eller ha helt enkelt med några extra våtservetter. Oliverna finns i en många olika smaker och varje påse innehåller 70 gr, ca 1,5 dl.

      Zeta_Snack_Provencal_3D_300dpi.jpg_WebImageZeta_Snack_Vitlo----k_3D.jpg_WebImageZeta_Snack_Havssalt_3D.jpg_WebImage

 

Nr 4 – Questbar. Proteinbaren som erövrat världen dels på grund av att den smakar så jäkla gott men också för att den är helt fri från socker, innehåller mycket protein och väldigt lite kolhydrater. I varje bar finns ynka 3 gr kolhydrater och hela 20 gr protein. De finns i massa smakar men måste lyfta ett litet varningsfinger för de är väääldigt goda och jag vill göra en liten kak-varning. Om du är svag för söt smak och lätt överäter så bör du nog undvika denna om du inte har en rejäl dos disciplin. Köp enkelt och smidigt från Gymgrossisten.

hämta

Nr 3 – Ölkorv. De flesta ölkorvar innehåller få kolhydrater men läs på innehållsförpackningen innan du hugger in. Ett annat tips är att skära en ölkorv i mindre bitar och lägga i en liten skål så vips har du lchf-godis. Bild lånad från lchfklubben.

0712_Olkorv

Nr 2 – Ett kokt ägg. Ett ägg innehåller allt, A L L T, din kropp behöver förutom vitamin c. Supermellanmål med andra ord. Enda minuset som ja tycker är att de kan kännas lite sunkiga och lukta lite si och så efter några timmar i väskan. Dock inget farligt så klart.

agg

 

Och på första plats…

Nr 1 – Mini Baby Bel. Supersmidigt och gott! Ost är det perfekta mellanmålet. Innehåller få kolhydrater, bra protein och bra fett som håller dig mätt och nöjd.

hämta (1)

 

Det finns så klart flera andra sorters mat som passar som mellanmål så som avokado, nötter osv. Men det här är mina personliga favoriter som funkar bäst för mig.

Annonser

2 thoughts on “Topplista lchf-mellanmål på språng

  1. Älskar Zetas oliver! På min lista har jag även med macadaminötter. Brukar oftast kombinera dessa 6. Typ babybel och nötter eller ölkorv och oliver. Ägg tycker jag är meckigt att äta när man är på språng men har ofta med till jobbet. Ett annat tips är att bunkra miniförpackningar med majonnäs från McDonalds/ Burger King/ KFC för att ha till äggen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s