Sockerfällor

Förra veckan skrev jag en status på min privata facebook och tipsade om Ann Fernholms nya bok Det sötaste vi har. I boken beskriver Ann vad den höga konsumtionen av socker och vitt mjöl gör med våra barn så som adhd, förtidig pubertet, dåliga tänder, fetma, depression, ja listan kan göras lång. I min statusuppdatering länkade jag till ett inslag med  Ann och hennes nya bok på nyhetsmorgon.

det sötaste vi har

Jag fick samma reaktion som jag brukar få då jag gör liknande uppdateringar om barn och socker. Kommentarerna som skrivs lyder att det är för extremt och barn måste minsann få äta lördagsgodis osv. Helt enkelt att man anser att det inte är rimligt att ta bort socker och att det är för extremt. Det där uttjatade ”lagom av allt kan aldrig skada”. Nähä, visst det finns de barn och familjer som klarar det men samtidigt måste vi acceptera att barn och unga är mycket tjockare än för 20 år sedan. Vad som är normalt, i meningen mest förekommande, håller på att ändras. Våra barn har svårt att koncentrera sig i skolan, de är överaktiva och har problem med sina magar.

Jag har valt att för mina barn ta bort socker och mjölmat i så stor utsträckning som bara går. Är vi på kalas och det bjuds på tårta så får de ta men jag skulle aldrig drömma om att servera något liknande i vårt hem. Jag känner mig oerhört trygg i det beslutet.

För att göra andra uppmärksamma på allt socker som vi faktiskt får i oss så gillar jag att göra tydliga exempel. Det är långt ifrån bara godis och kakor som innehåller socker. Som det här till exempel: (bild lånad från lifezone.se)

 

IMG_0287.PNG

Jag tror inte att någon skulle låta sitt barn sitta och knapra i sig 6 sockerbitar rakt upp och ner med 2 dl nyponsoppa är ett vanligt mellanmål.

Gör smarta val och ge era barn de bästa förutsättningarna i livet. Det är guld värt att i alla fall försöka skippa sockret i vardagen.

Annika

 

Kommentera

