Tekakor a’la lchf

Det finns inte mycket som slår doften av nybakat bröd här hemma. En lite komisk sak är att jag har bakat mycket mer bröd sedan jag la om kosten till lchf än vad jag gjorde innan. Jag tycker helt enkelt att det är enklare och smidigare att baka lchf bröd än vanligt då man ska ha jäst, det ska knådas och så vidare. Idag efter frukost så drog bakandet igång. Brödet är tänkt att vi ska ha till vår lyxfrukost som har blivit vår lördagstradition här hemma. Det är extra kul att baka lite gott nu när mannen också fått upp ögonen för lchf.

Jag hittade det här receptet på nätet. Tyvärr glömde jag att ta kort innan det åkte ner i påsar, så därför lånar jag bilden från bloggen där jag hittade receptet.

bröd

 

Lchf-tekakor

1,5 dl mandelmjöl
2 msk sesamfrön
2 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
2 ägg
2 msk smält smör 
1 dl crème fraîche
Blanda de torra ingredienserna i en bunke.  Rör sedan ner ägg, fett och crème fraîche. Välj att antingen klicka ut smeten på en plåt eller forma bullar med händer. Blöt då händerna med kallt vatten först så blir det lite enklare. Grädda i ca 15 min i 200 grader.

5 thoughts on “Tekakor a’la lchf

Kommentera

