Lchf för viktminskning i 100 dagar

Jag skrev ju i förmiddags att jag skulle återkomma med lite mer tankar kring det här med att få tummen ur, step it up, och bli av med de där jäkla sista kilona som hittills har trivts alltför bra i mitt sällskap för att lämna mig. Men nu är det dags att säga adjö till dom. Jag vet att det kommer inte att bli kul alla gånger, motivationen kommer att gå upp och ned, jag kommer att vara hungrig, jag kommer att vara tvungen att gå till gymmet även om jag inte vill, jag kommer att få tacka nej till mycket men det kommer att vara värt det. Jag tänker på känslan när jeansen glider ner för mina höfter, jag får fylla min garderob med nya snygga kläder, jag får kommentarer som ”oj vad du har gått ner i vikt”. Det kommer att vara så sjuuukt värt det!!

images (5)

 

Nu gör jag detta. Nu är jag trött på att hela tiden vara 10+ kg från mitt mål. Nu ska de bort! Jag kommer att satsa fullt ut för jag vill ha resultat som peppar mig att fortsätta. Ingen smålallande. Du tänker kanske: men hallå, det här har väl hon sagt förut? Yes, det har jag. Säkert 10 miljoner gånger. Senast här. Men jag tappar fokus varje gång. Jag glömmer liksom av mig. Men jag ska fan inte tillåta mig själv att göra det denna gång. Jag ska fylla hela huset med peppande quotes som ska påminna mig och hålla mig på banan. Om du möter den här bilden på kylen, hur sugen är du då på att öppna den efter att du läst? Nä just det. Fokus!

images (3)

Och den här på nattduksbordet:

images (4)

 

Ja ni fattar. Folk som hälsar på kommer väl tro att jag gått helt bananas men det får jag bjuda på då.

Hur ska jag göra då och vad? Det hade varit en sån jäkla grym känsla att ha nått min målvikt när lillasyster fyller 1 år i mars nästa år. Sån jäkla revanschkänsla. Jag som varit överviktig hela min barndom och ungdomstid och sedan småmullig som 20 åring, är supersnygg som 30+ och 2barnsmorsa!

Jag börjar med 100 dagar från imorgon. Det blir 26 september 2014 till 4 januari 2015. Över jul? Ja visst vill jag också käka choklad och annat gott under julen men jag vill hellre bli snygg så jag får fan bita ihop. Jag får väl skylla mig själv delvis som inte tagit tag i det tidigare. Men visst, jag tänker äta gott men rim och reson under julen. Liberal lchf en eller ett par utvalda dagar. Men inget sånt där pepparkakssvullande som det brukar vara hela december i vanliga fall.

Jag väger mig och tar mina mått varje måndag. Fast nu första veckan blir lite undantag eftersom jag kör igång imorgon fredag. Vill inte ha en ursäkt att ”passa på lite extra” nu i helgen utan kör igång direkt. Jag vägde mig idag och kör på den vikten som startvikt och nästa gång blir alltså måndag 6 oktober. Resultat redovisas här och på instagram. Om jag en måndag har fått plus på vågen så ska jag veckan därefter räkna kalorier/kolhydrater till jag får minus förhoppningsvis måndagen därpå.

Måndag till fredag kör jag periodisk fasta, 16:8. Det vill säga fasta 16 timmar och äta 8. Det blir lunch (främst protein och fett) mitt på dagen, middag (protein, fett och kolhydrater i form av ovanjordsgrönsaker) och därefter ett kokt ägg på kvällen efter träning. På helgen vill jag äta frukost med fina familjen så då blir det tre måltider. På lördagskvällen får jag om jag vill göra mig en liten ketobollsmet (smör, kokos, kakao). Jag dricker massa massa vatten och försöker undvika lightläsk (pepsi max är min stora last). Alkohol – zero. Total nykterist i 100 dagar. Blir egentligen ingen stor utmaning för mig.

All träning är bra. Målet är två pass cardio/kondition och tre pass styrka per vecka. Men så klart kan det komma förkylningar i vägen och min man reser en del i sitt jobb och då kommer jag inte iväg hemifrån pga av mina ögonstenar och jag orkar helt ärligt inte alltid träna hemma när de äntligen är i säng sent på kvällen.

Jag kommer också att arbeta mycket med det mentala. Jag ska arbeta med boken Helhetsmetoden som jag skrev om i förra inlägget. Jag ska skriva dagbok och dokumentera mina tankar och känslor. Jag ska skriva bra-tack-hjälp-bok. Jag ska även läsa om Mia Törnbloms böcker som jag fullkomligt älskar!

Fasen ska ju bli riktigt kul detta! Och tänk så snygg jag kommer att bli 😉

images (2)

 

Annika

100 dagar: 26 september – 4 januari

9 thoughts on “Lchf för viktminskning i 100 dagar

      • Åh, jag vet egentligen inte…
        Men hade någon tanke på matdagboksdelning, veckovikts/resultatsdelning (jag har också må som vägdag), receptdelning (kanske något recept/v som pepp och inspo) eller nåt sånt… Jag hjälps gärna åt, behöver också pepp mellan varven när jag tappar fokus. 😊💗

  1. Halloj! Har du kommit på några bra tips och knep vi kan använda oss av för att peppa varandra och hjälpa oss att nå våra mål och hålla vårt välmående levande? Kram Therese

Kommentera

