Dagsformen

Imorse när jag gick upp så tog jag på mig ett tight linne för att ta kort på dagsformen, precis som den är. Jag har mer och mer lärt mig att acceptera och till viss del älska min kropp. Den har fött två barn, gått ner 35 kg, hjälper mig träna med mera. Sen så vill jag inte gå så långt att jag vill acceptera läget och nöja mig. Jag har 5 kg kvar sen vikten för drygt ett år sedan då jag blev gravid för andra gången och 15 kg kvar till min målvikt som jag alltid har haft sedan jag började tappa vikt. Min målvikt med stort M som jag aldrig än (!) fått uppleva.

Nu syns det ju inte så bra för jag har linne på mig men jag har alltid haft en ”ledsen” navel. Dvs den hänger i magfettet och ser ut som en sur mun. Jag har alltid tänkt att en dag ska jag ha en glad navel. Löjligt kanske men viktigt för mig.

IMG_2944[1]IMG_2946[1]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag åt inte lchf under graviditeten men tog upp det igen i april i år. Sedan dess har jag ätit lchf och tränat spinning, löpning och styrketräning i snitt 5 gånger per vecka. Sedan första vägningen en vecka efter förlossningen har jag till dagens datum gått ner 3 kg. Känns superfjuttigt. När jag fött mitt första barn 2010 så försvann kilona superenkelt. Kan det göra sån stor skillnad att man nu är över 30 år? Frustrerande är det i alla fall.

Jag skrev ju ett inlägg härom veckan med mina tankar kring bland annat vägning och den mentala delen av en viktnedgång. Vad gäller den mentala biten så fick jag tips om en bok som heter Helhetsmetoden – nå din målvikt med kbt & lchf. Den var tyvärr överallt på nätet som jag kunde hitta den men via mail så beställde jag den direkt från författarna. Jag hoppas att den landar i min brevlåda innan helgen.

helhetsmetoden

 

Jag är helt övertygad om att jag måste arbeta med mig själv mentalt för att fixa det här och nå mitt mål med stort M.

Vägning däremot vette fanken. Jag velar fram och tillbaka varje dag. Ena dagen känner jag ”jag ska väga mig varje dag/vecka” för att nästa dag tänka ”ut med fanskapet, I hate it”. Men jag vet inte. Det finns liksom plus och minus med både att ha kvar den och att kasta ut den. Det är skönt att slippa den och slippa plusen som ibland beror på utsvävningar men även ofta beror på att jag bundit vatten. Men samtidigt så slappnar jag av på ett negativt sätt. Jag är inte på tårna och är extra noga med maten som jag är om jag vet att jag ska upp på vågen som jag vill ska visa siffrorna som jag vill se. Som det känns nu så måste jag nog ha vågen som en del av det här men jag ska försöka att inte ha för stor press på mig att jag måste ha gått ner si eller så. Alla minus är bra oavsett hur stora det är och eventuella plus får jag ta som ett tecken på att jag behöver rätta till något.

Hur tänker ni kring vågen?

Jag skriver mer senare idag om hur jag tänker mig tiden framöver.

Annika

 

One thought on “Dagsformen

  1. Du är klok! Bra tankar som också får mig att fundera. Jag har också funderat på den boken 🙂 Måste nog också göra en beställning. Modig du är som fotar dig och står för den fina du är! Heja heja!

Kommentera

