Älskar att hösten är här

Som jag skrev igår så brukar jag den som snarare gråter än skrattar när det är klart att sommaren är över och hösten är här. Men i år känns det annorlunda. Jag älskar känslan av den klara luften på morgonen och de vackra färgerna på träden. En sak som bidragit till min höst/vinterångest har tidigare varit (inser att det kan låta urlöjligt) att vida stretchiga kjolar byts mot trånga byxor. Men känner inte så den här gången och tror det är för att jag är så säker och trygg på att jag är inne på rätt väg även om det kan och får ta den tid det tar innan jag nått mitt mål.

Här hemma försöker vi ju mer och mer lämna mjölmaten bakom oss och äta mer eller mindre lchf-style. Jag själv äter ju strikt lchf och testar nu en vecka mejerifritt för att se hur det känns och min man som är mycket intresserad av träning och hälsa har fått upp ögonen för Jonas Colting och nappat på det han skriver i sin blogg och diverse texter som han skriver. Vår son på 4 har ätit en varierad kost hela sitt liv men vi har medvetet hållit nere på socker, kakor, glass osv. Vi kör på lördagsgodis (när han ber om det) och that’s it. Det märks enorm skillnad i hans humör och hur han mår beroende på vad han ätit. Han blir extremt påverkad av socker och det tror jag är för att hans normaltillstånd är utan socker och han har inte blivit ”avtrubbad”. Imorse fick han turkisk yoghurt med vaniljpulver till frukost som är en av hans favoriter. När jag frågade honom om han ville ha ett fröknäcke med ost till så svarade han att han ville bara ha om det var såna där gröna i som smakade pommes frities. Visade sig att de var pumpafrö han menade. Nöjd med att han vill ha fröknäcke med smör och ost men vet inte om jag är lika nöjd med att han liknade smaken vid pommes 🙂

IMG_2902[1]

Efter att vi lämnat storebror på förskolan så gick jag och lillasyster en promenad. Hon somnade nästan direkt och jag njöt av luften och talboken i mina öron. Idag fick höstskorna åka på.

IMG_2904[1] IMG_2905[1]

När vi kom hem så blev det lite mer barnmatskok. Recept kommer i eget inlägg. Ser fram emot att få mina burkar från barnmatsburken att frysa in maten i. Jag funderar på att bestämma en dag varje vecka så jag lägger extra tid på att laga mat till lillasyster så att det finns att ta av under veckan. Idag blev det köttfärssås med broccolipuré till.

IMG_2908[1]Nu sover gumman en stund så jag passar på att ägna lite tid åt bloggen tillsammans med en värmande kaffe. Ha en härlig dag allihop!

Annika

Kommentera

