Efter 10 år byter jag strategi

Sedan jag gick ner 35 kg för drygt 10 år sedan så har jag alltid (dvs varje dag, varje timme, varje minut) känt att jag inte är klar. Jag har hela tiden haft 10 kg kvar. 10 kg som jag fortfarande har kvar. Jag har inte njutit av det jobb jag gjorde då för jag har ju inte varit klar. Jag har gjort plan efter plan för att bli kvitt de sista kilona men misslyckats gång på gång. Jag har gått ner 3-4 kg men gått upp dem lika snabbt igen. Det är som en negativ spiral och jag blir bara mer och mer förvirrad. Som det är nu kommer jag på mig själv att tänka att jag så klart kommer misslyckas vid varje nytt försök. Så klart misslyckas jag när det är det jag säger till mig själv.

Igår kände jag mig rejält nedstämd men idag känner jag mig vid bättre mod. Om jag gång på gång under 10 år har försökt med detta men misslyckats, borde jag inte då testa något nytt? Hur många gånger ska jag misslyckas innan jag fattar att jag har fel taktik? Jag anser mig själv vara en smart och högpresterande person. Jag har både tagit studenten och universitetsexamen med höga betyg och har fått fina referenser av samtliga arbetsgivare som jag har haft. Så varför beter jag mig som ett pucko på den här delen av mitt liv? Inte bara att det tar fruktansvärt med energi att hela tiden planera och sätta ihop nya viktminskningsplaner, det gör ont att gång på gång misslyckas och känna att jag inte fixade det denna gång heller.

Efter 10 år så känner jag att det är hög tid att ändra taktik och sluta stånga huvudet i väggen gång på gång. Mitt mål är ju så klart fortfarande att gå ner i vikt och bli mer vältränad men jag måste byta väg för att komma dit.

Nr 1 – vågen kan dra åt skogen. Den åker ut. De där siffrorna har sådan makt över mig och påverkar mig alldeles för mycket. Jag har väldigt lätt för att binda vatten och kan pendla flera kilo i vikt från dag till dag.

Nr 2 – jag har hela tiden tänkt ”när jag gått ner i vikt då ska jag…” Men det är no more med det tänket. Jag tänker leva nu och jag tänker leva det livet som jag vill ha. Jag ska tänka och intala mig själv att jag har nått mitt mål och vara den person och leva det liv som jag alltid har velat ha. Jag vill leva här och nu, inte sen.

Nr 3 – jag ska arbeta med mitt sätt att tänka och fokusera på den biten. Jag tror att det är denna del som gör att jag gång på gång misslyckas med mina planer. Jag behöver mentala verktyg för att nå mitt mål.

Det blir en höst med fokus på mental styrka istället för vikt och kalorier.

Annika

IMG_0282.PNG

Kommentera

