Varför är det så lätt att tänka negativt men så svårt att tänka positivt?

Så känner jag just nu. Jag är inne i en period just nu då mitt humör verkligen åker berg-o-dal-bana och det känns ibland som om jag inte riktigt själv hänger med i svängarna alla gånger. Ena dagen är jag superpeppad och allt känns toppen. Nu talar jag så klart om allt som har med mat, vikt och träning att göra. Men så börjar jag tvivla. De negativa tankarna kommer.

Kommer jag nå mitt mål?
Klarar jag detta?
Är jag stark nog?
Vet jag hur jag ska göra?

När jag är i det negativa så mal de tankarna runt runt och jag tvivlar starkt på mig själv.

I det positiva så vet jag att jag kan. 200 % att jag kan och jag får sånt där jädrar anamma.

Men det här tankesättet går i cykler för mig. Efter det positiva kommer det negativa som ett brev på posten. Och i princip har det gjort det i 10 år sedan jag gick ner 35 kg för drygt 10 år sedan.

Det är när jag är i det negativa som jag faller dit och tröstäter. Skit samma och hit med mörk choklad och nötter. Hjälper det? Är det ett effektivt sätt att lösa mitt problem med negativa tankar? Så fan heller. Jag är ju bara elak mot mig själv.

Hur ska jag då göra för att vara positiv så mycket som möjligt och dämpa det negativa? Jag skulle betala mycket för att få det svaret och lösningen.

Ett steg i taget tänker jag. Mitt första steg blir något som jag testade för ett par år sedan. Ett tips från underbara Mia Törnblom. BRA TACK HJÄLP boken. Man har en bok och tar tid och sätter sig ner varje kväll och tänker igenom dagen som gått. I boken skriver man ner 3 saker under varje rubrik. Dvs 3 saker man gjort som var bra den dagen, 3 saker som man känner tacksamhet över samt 3 saker som man vill ha hjälp med. Det skrivna ordets makt är trots allt enorm.

Har ni tips på övningar, böcker eller bloggar att läsa kring positivt tänkande?

Kram, A

IMG_1979.JPG

Kommentera

