Man mår så bra av att träna!!

Jag har tränat regelbundet sedan jag var 19 år, hösten 2001, så jag bestämde mig och gick ner 35 kg i vikt. Vad jag har tränat har varierat och gått i perioder men mest har det varit spinning och olika koreograferade pass som step, body pump och så vidare. Men i våras så bestämde jag mig att ge gymmet en ärlig chans och har tränat styrka 3 gånger i veckan sedan dess.

Min kärlek till träning kommer alltid att finnas där. Det finns inget bättre sätt att ladda batterierna, rensa tankarna och bli lycklig genom att svettas och pressa din kropp. Man blir en bättre människa om man mår bra i sig själv och är stolt. Träning ger harmoni, lugn, glädje, lycka ja det är helt enkelt fantastiskt och jag förstår inte varför det finns så många soffpotatisar runt om i samhället. 

IMG_0263[1]I mitt jobb som lärare ser jag så många barn som dels är trötta och hängiga men även många som lider av övervikt. Jag är övertygad om att de skulle bli mycket piggare och få mer ork om de fick röra på sig mer. En del ungdomar rör sig mycket på fritiden, nästan på elitnivå, men de allra flesta rör sällan ett finger. Vi hade gjort våra barn och ungdomar en stor tjänst om vi hade inför mer rörelse och motion under skoltid. Inte nödvändigtvis fler timmar som ska bedömas och räknas in i idrottsbetyget utan bara mer tid att röra på sig, ha kul, skapa sammanhållning och ge energi. 

I början av 2000-talet infördes FaR – fysisk aktivitet på recept. Idén är perfekt och det är konstigt att den inte används mer än vad den gör. Självklart kan det inte lösa de svåraste fallen men jag tror att det kan hjälpa oerhört många. 

IMG_1125[1]

Varför mår vi då så bra av träning? Vi får omedelbar belöning i form av endorfiner som är en forms lyckohormoner. Hormonets funktion är att lindra smärta (liknande morfin), stärka immunförsvaret och motverka stress. Träning ökar även produktionen av kroppens produktion av må-bra-hormonerna serotonin och dopamin. Vi får ju även en belöning som kommer som resultat av regelbunden träning – en stark och vältränad kropp. Jag vet att egen erfarenhet att ingen mår bra av att leva sitt liv i en fet och överviktig kropp. Med en vältränad kropp ger definitivt självförtroendet en rejäl skjuts framåt.

Du hittar inte tid för träning. Du gör tid för träning.

Annika

Kommentera

