Hitta motivation igen efter att ha trillat i diket

Att gå ner i vikt är ju, som vi alla är smärtsamt medvetna om, inte helt enkelt. Även om lchf håller dig mätt och sötsuget borta så kräva det ändå rätt inställning och en envishet för att lyckas. Kilona kommer inte att försvinna av sig själv. Du måste jaga ut dem och bestämma dig för att hålla dem väck för alltid.

Vägen till din målvikt kommer garanterat inte att vara spikrak. Du kommer att trilla i diket flera gånger, känna dig uppgiven och ifrågasätta vad du håller på med. Det är hur du hanterar de snedstegen som kommer vara avgörande för om du lyckas eller inte.

snubbla_84675882(lånad bild – http://partyplannering.blogspot.se/2011_05_01_archive.html)

Om du trycker ner dig själv och säger till dig själv att du är värdelös som inte fixar detta – då kommer du aldrig att lyckas.

Men om du reser dig upp. Sträcker på dig och borstar av knäna och säger till dig själv: Ok, det där gick ju inte riktigt som tänkt. Varför blev det så? Hur kan jag göra för att undvika det framöver? Då kommer du att lyckas!

Här är mina råd för att lyckas ta dig upp ur diket på bästa sätt:

1. Ta det lugnt och andas!
Sätt det i rätt perspektiv. Vi har så lätt att blunda för det vi gjort bra och bara fokusera på det vi gjorde fel. Tänk på alla de rätta valen du gjort istället för snestegen och i det stora hela spelar det som hände ingen roll om du inte ger upp.

2. Ge inte upp!
Det finns ingen som är perfekt och du är bara mänsklig. Förlåt dig själv och gå vidare. Du kommer att trilla dit igen men målet är att få det att gå längre och längre tid mellan fallen. Det är så lätt att kasta in handduken och tänka ”skit samma, jag kommer ändå inte lyckas”. Men det är här det avgörs. Här bestämmer du om du ska lyckas eller inte. Hoppar du upp i sadeln igen så kommer snestegen inte att göra någon större skillnad. Peppa dig själv och boosta dig med allt bra du gjort.

3. Straffa inte dig själv
Här känner jag igen mig själv något enormt. Ofta när jag har trillat dig så drar jag ner min mat till ett minimum för att kompensera. Jag har flera gånger bestämt mig för att köra pulverdiet efter snesteg för att på så sätt kompensera. Gör inte så!! Det kommer högst troligen bara leda till ännu en omkullkörning då din kropp kommer skriva efter mat. Sen jag bytte till lchf så brukar jag köra lite extra strikt efter att jag ramlat men jag drar absolut inte ner på maten.

4.Strunta i vågen
Efter att du snubblat på din väg mot målvikten så är det ingen bra idé att ställa dig på vågen. När man överäter kolhydrater eller socker så kommer din kropp att binda vatten. Det kan ta flera dagar innan kroppen helt släpper taget om det. Så strunta i vågen. Det den kommer att visa stämmer ändå inte.

5. Fortsätt träna
Om du tränat regelbundet så fortsätt för guds skull med det. Personligen kan jag skämmas efter att jag snubblat och vill helst dra något gammalt över mig. Men träning får dig att tänka klart och endorfinerna som du får efteråt kommer garantera att få dig att må bättre.

Summan av kardemumman – vägen mot målet är krokig men ju närmare målet du kommer, desto mer rätar vägen upp dig.

Heja heja!

Annika

Kommentera

