Nybörjartips kring lchf

Att lägga om min kost till lchf och lågkolhydratkost är det bästa som jag gjort för min hälsa och välmående. De flesta som väljer att testa lchf gör det troligen för att de vill gå ner i vikt och tappa några kilon och bli av med sina kärlekshandtag. Och visst, min vikt går neråt även om det inte går fort. Viktras skapar säljande rubriker på löpsedlarna men en långsam viktnedgång är alltid den som varar i längden.

De största vinsterna med lchf för min del har varit att mitt sockersug är totalt bortblåst. Jag har varit en sockerråtta sedan jag var ett litet barn så det är en stor grej för mig. Till exempel var jag på hemmakväll idag och köpte lördagsgodis till mannen och sonen och jag kände inte det minsta sug. Helt ärligt! Och jag har som sagt varit en serious sugar junkie. Mitt sockertroll kommer nog alltid att lura någonstans där inne och så fort jag slarvat lite med maten så tar han chansen och tittar fram. Men skillnaden idag jämfört med förr är att jag kan kontrollera det och jag har makten över suget och inte tvärtom.

Den andra vinsten har varit att mina magproblem har minskat radikalt. Jag har känslig mage och har haft magproblem sedan jag var barn. Jag har sökt upp läkare flera gånger men som ofta med magen så har de inte så mycket mer att säga än ”stressa mindre”. För min del blev kosten vändningen.

Är du nyfiken på lchf och lågkolhydratkost? Vill du må bra samtidigt som din kroppen hittar sin egen idealvikt? Klart du vill! Du kan ge dig själv gåvan att unna dig att må bra med god mat och utan att känna att du försakar njutning.

Så hur tar man reda på mer om man är nyfiken på att lägga om sin kost? Det finns hur många böcker som helst där ute och på nätet finns hur mycket som helst att läsa. Men en sak måste man ha väldigt klart för dig – det är skillnad på lchf och lchf. Typ av lchf hänger oavkortat ihop med vad man önskar uppnå så som viktnedgång, mindre magproblem, diabetes med mera. Det finns inte heller någon standrad-lchf som funkar för alla. Man måste pröva sig fram för att hitta den lchf som funkar för dig och får dig att uppnå dina mål.

Jag har läst en hel del, både böcker och på nätet, samt gått kostrådgivning hos både Åse på bloggen 56kilo och Monique som driver bloggen lifezone. Jag tänkte beskriva en typ av lchf som vanlig beskrivs som en variant som hjälper kvinnor att gå ner i vikt.

Dagen inleder vi med frukost. Ägg är toppen! Ägg innehåller alla vitaminer och nyttigheter som vi behöver förutom c-vitamin. Stek, koka, ja det går att variera i oändlighet. Favoriter hos mig är omelette på 2 ägg stekt i smör med några skivor ost i. Kokta ägg som mosas/hackas blir också mums med smält smör eller majonäs. Många inom lchf förespråkar fett-kaffe. Det är kaffe med smör och kokosfett i. Till en mugg är 2 msk smör och 1 msk kokosfett lagom. Mixa med lattevisp och det blir skummigt och gott. Jag har märkt att jag personligen håller mig mätt och nöjd längre på dagen då jag inleder mer fettkaffe. Fettet håller hungern och suget på avstånd. Det man bör undvika är juice, bröd, sockriga yoghurtar med mera. Vi vill ladda våra kroppar med nyttigheter och inte med massa socker.</

IMG_2700.JPG
p>

Fet yoghurt med lite nötter beskrivs ofta som en bra lchf frukost. Det är det i vissa former av lchf men inte i lchf för viktminskning. Det beror på att man genom yoghurten får i sig relativt många kolhydrater och inga jättemängder med fett. Men om man vill stå still i vikt och bara må bra, visst fine, kör på yoghurt.

Timmarna går – lunchdags! Lunchen intas när kroppen säger att den är hungrig. Man går efter sin hunger och inte efter klockan. Jag inser att det kan vara svårt med jobb och skola men försök lösa det på bästa sätt. Lär känna din kropp och lyssna till den.

En lagom lunch består till exempel av 125-150 gr protein som kyckling, kött, fisk eller ägg. Kolhydraterna försöker vi hålla nere och de består av ca 2 dl grönsaker. Välj hellre kål som spenat eller brocoli som innehåller massa nyttigheter hellre än en vanlig blandsallad som mest består av vatten. Ha som grundregel att välja grönsaker som växer ovan jord. Fettet kan komma från smör, creme fraich, grädde, ost med mera. Är det en gräddsås är 0,5-1 dl lagom. Röror på creme fraiche är 0,5 dl lagom. En höjdare är kryddsmör och då kan ett par matskedar vara lagom. Det beror lite på hur fet proteindelen är. Lax är ju fetare i sig självt än kyckling. Har man svårt att gå ner i vikt kan en ide vara att minska på grädde, creme fraiche och ost och satsa mer på smör. Det på grund av att mejerierna innehåller en del kolhydrater. Smör och kokosfett är absolut bäst.

Mellanmål behövs inte. Blir du hungrig ett par timmar efter lunch så är det ett tecken på att du äter för lite fett så försök öka på det i första hand.

Middagen ser i stort sett samma ut som middagen beroende på hur hungrig du är.

En sak som kvinnor ofta har svårt med, som jag absolut känner igen mig själv i, är att vi gärna småäter och unnar oss. Här är det bättre att våga äta större måltider när man väl ska äta. Det är samma sak med kvällsmat. Jag tycker det är jättegott med något att tugga på i soffan. Men – då kommer vikten att stå still. Återigen, ät dig mätt när det är dags att äta. Tänk på att ju mer du stoppar i munnen, desto mer hindrar du din egen viktminskning. Det är inte farligt att vara lite hungrig. Tro mig du kommer att överleva om än lite smalare 😉

Men hur skiljer man på hunger och sug? Jag fick en gång höra om ägg-tipset. Vill du ha lite nötter? Eller choklad? Då är det sug. Men ett kokt ägg, vill du ha det, då är du troligen hungrig.

Baka med lchf? Ja visst går det men de recepten är snarare lowcarb än highfat. Jag tänker att det är något man kan göra till kalas eller fest när man inte viktminskar. Men här är det viktigt att du lär känna dina egna gränser och vad du och din kropp klarar utan att väcka sockersuget till liv där inne.

Sen då? När man gått ner sina kilon? Det största misstaget man kan göra är att återgå till sin stärkelse och sockerrika kost. Dina kilon kommer att komma tillbaka. Det kan jag lova dig. Lchf är inte quick fix. Jag har valt lchf för livet och kommer aldrig att gå tillbaka till min gamla kosthållning. Men när jag är klar med min viktminskning så kommer jag att leva efter en mer liberal lchf beroende på vad min kropp mår bäst av.

Jag hoppas att jag har kunnat ge dig som är nybörjare inom lchf lite tips till hur du kan börja och komma igång!

Lchf for life!

Annika

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s