Lägesrapport

Hur har ni det i värmen? Jag älskar att den riktiga sommarvärmen äntligen är här! Den svenska sommaren är så kort och vi behöver verkligen solen och värmen för att ladda batterierna.

Idag har vi varit ute hos mina föräldrar som bor på en liten lantgård. Min pappa har ett stort intresse för odling och jag tror att det är därifrån som mitt intresse för ren mat kommer. Idag har vi mumsat på hallon direkt från busken, dagsfärska tomater och ägg från deras höns. Storebror var med och plockade ägg och fick sedan åka med morfar i traktorn och vända hö. Ingen liten kille kunde vara mer lycklig!

20140706-213744.jpg

När jag läser runt i bloggar och på instagram så ser jag att flera av er kämpar med maten precis som jag så här i semestertider. Man har inga egentliga rutiner och saker bestäms i sista stund och det är inte alltid lätt att få till maten få bra som man skulle vilja. Det gör mig stressad och jag har svårt att njuta av sommaren, vänner och familj.

Jag känner att mina kläder sitter allt lösare så jag litar på att mina mått minskar och att siffran på vågen sjunker. Därför har jag bestämt att sluta stressa upp mig under de här få veckorna som sommaren och semester faktiskt är. Jag vill njuta av tiden med min familj och vänner. Jag kommer att äta liberalt nu under de här veckorna och ta det som det kommer. Jag ska inte klandra mig själv över situationer som jag inte kan styra över utan ska helt enkelt bara göra det bästa av varje situation. Sedan kan jag strikta upp det efter semestern när livet återgår till sina vanliga rutiner.

Men jag menar inte att jag ska äta bröd och socker. Med liberalt menar jag att jag ev kommer att äta fröknäcke, naturell yoghurt, lite mörk choklad eller ett glas vin.

Hur tänker ni kring sommaren och mat?

Annika

Kommentera

