Barnmat

När storebror var bebis 2010 så gjorde jag en hel del barnmat till honom själv. Många frågade hur jag orkade och hade tid. Men jag kände att jag ville veta säkert vad han fick i sig. Dessutom tar det inte alls lång tid. När jag gjorde mat till oss så gjorde jag lite extra till honom fast utan salt då så klart. Men då hade jag själv inte fått upp ögonen för socker och kolhydrater på samma sätt som idag. Dessutom åt han välling flera gånger om dagen och även köpe-gröt (full av socker).

Igår då var jag inne på Monique Forslunds blogg lifezone och fick se ett inlägg kring barnmat. Hon hade varit och handlat och tagit en extra koll på barnmaten som säljs i affärerna. Som ett exempel kan tas en populär frukostsmoothie som framställs som ”nyttig” och bestå av 100 % frukt men som i princip bara är rent socker. Även majskrokarna som är poppis, vad är det för mat egentligen?

20140624-145902.jpg
(Bild lånad från lifezone.se)

Denna gång när det är dags för lillasyster att börja äta så är jag mer motiverad än någonsin att vara noga med vad hon får i sig. Jag tänker också försöka hålla nere välling-drickandet och göra egen gröt till henne. Det enda trixiga med gröten är ju bara att se till att den innehåller tillräckligt med järn. Men det måste ju gå att lösa. Monique har även skrivit en bok kring just mat för barn och den kommer jag att köpa och ha som utgångspunkt.

20140624-150346.jpg

Men jag anser inte att barn bör äta en strikt lågkolhydrat/lchf-kost. Det känner jag mig inte trygg med så länge det inte finns långgående studier på det. Men en sak är säker – socker och snabba kolhydrater klarar vi oss alla gott utan!

Kanske är det för att jag själv var överviktig som barn som rätt mat för barn ligger mig så nära hjärtat. Jag ser det som indirekt misshandel att mata barn med alldeles för mycket socker och onyttig mat. Hur kul är fredagsmys när det sedan resulterar i taskiga kommentarer på skolgården eller svårigheter att hänga med i de andra barnens lek? Ansvaret ligger enbart hos föräldrarna. Det är vi som köper hem och ger våra barn mat. Det är vårt ansvar att ge dem en hälsosam syn på mat!

Annika

3 thoughts on “Barnmat

  1. Bra skrivet! Håller med dig. Jag gör gröt på hirsflingor som jag kokar upp med kokosmjölk. Bra järnhalt i det! Brukar ge torkade aprikoser till med som jag kokat upp och fryst ner i lagom klickar.

  2. Kloka tankar! Har funderat på att skaffa den boken för mer inspiration. Vår 1,5 åring får ofta samma mat som oss men ibland med pasta/potatis till. Han väljer allt oftare bort det själv och föredrar det andra.

Kommentera

