Vad är clean eating?

Vad är clean eating?

Den här bloggen är ju min dagbok där jag skriver ner och delar med mig av mina tankar och funderingar kring hälsa, kost och träning. För ungefär ett år sedan så fick jag upp ögonen för en typ av kosthållning som heter clean eating. Jag har läst en del och enligt mig låter det som en väldigt sund syn på kost och mat. En mycket läsvärd bok är Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson. Men vad innebär det då?

Det finns många olika varianter av clean eating som är olika strikta och det är svårt att egentligen hitta någon tydlig och exakt definition. Clean eating är stort i USA och en av frontfigurerna är Tosca Reno och på hennes blogg kan man hitta mer information, recept med mera.

Clean eating är i grunden inte en viktminskningsdiet utan ett sätt att äta hälsosamt för att må så bra som möjligt. Det kan beskrivas som en filosofi och livsstil. Inga näringsämnen är förbjudna men man strävar efter att äta mat i son renaste form. Till exempel tomat istället för ketchup, majskolv istället för corn flakes och så vidare. Clean eating kan anpassas till varje individ beroende på vilka mål man har.

Grundtankarna är:
* ät naturlig mat: ren mat är mat som inte har mixtrats med på labb eller i fabriker. Maten som ät är i sin ursprungliga form. Ex: ekologisk och obesprutad mat.

* undvik bearbetat mat: bearbetad mat är mat som har en innehållsförteckning. En innehållsförteckning innebär att mer än en ingrediens har använts för att laga maten. Här kan man vara olika strikt och jag försöker följa att undvika mat som har ingredienser som man inte kan uttala. Vet du inte vad det är eller hur det ska uttalas så har det inte i din kropp att göra.

* eliminera raffinerat socker: raffinerat socker ger oss inget annat än tomma kalorier. De fyller inget syfte. Naturliga sötningsmedel så som honung, stevia, dadlar med mera är ok beroende på hur strikt man är.

* laga din egen mat: istället för att köpa mat i lådor och paket så laga din mat from scratch. Det är enklare än man tror och blir mycket godare dessutom.
(Källa: clean eating for dummies på dummies.com)

Eftersom jag vill bli av med mina mammakilo så kombinerar jag denna kosthållning med lågkolhydratkost. Lågkolhydratkost har genom studier visat sig vara det mest effektiva sättet att gå ner i vikt. På 1800-talet och tidigt 1900-tal finns det dokumenterat att man använde sig av lågkolhydrat inom sjukvården för att hjälpa personer med viktproblem. Att man idag gör reklam för att banta med socker så som till exempel olika pulverdieter handlar om pengar mer än hälsa.

Annika

20140616-104018.jpg
(Källa: http://brokelyn.com/event/clean-eating-support-group-brooklyn/)

Kommentera

